3 Crossback E-Tense
Nejprodávanější
Některé automobilky sází u elektromobilů na futuristické tvary, zatímco jiné vezmou standardní model a namísto spalovací jednotky nainstalují pod kapotu elektromotor. Avantgardní SUV od DS je však od každého něco.
foto: Michal Jirák
Elektromobil DS 3 Crossback E-Tense na první pohled prakticky nerozeznáte od verze se spalovacím motorem. Oko odborníka vidí odznak na kapotě nebo nápisy vzadu, znalejší veřejnost si všimne registrační značky začínající písmeny EL, ale to je tak všechno.
A my si myslíme, že nejde o špatnou cestu. Futuristické výstřednosti spoustu lidí nechce, což demonstrují i jiné elektromobily, například Volkswagen e-Golf, Audi e-tron, Škoda CITIGOe iV nebo Peugeot e-208.
Jestliže máte bateriemi poháněný vůz primárně na obdiv, tak si nejspíš řídíte Porsche Taycan nebo Tesla Model S/Tesla Model 3.
Za těmito elektromobily se sice skrývají rozmanité schopnosti, kvůli kterým si je mnozí řidiči koupili, ovšem přidruženě k nim se vám dostává pravidelné pozornosti okolí – pozitivní i negativní. Za běžnými (neprémiovými) elektrickými vozy se dnes otočí málokdo. Staly se běžnou součástí našich životů, proto veřejnost příliš nevzrušují – všeobecně vzato.
foto: Michal Jirák
Avantgardní „déestrojka“ trochu vybočuje i mezi „spalováky“, protože podobně jako japonský Lexus sází na specifický design a individuální přístup. Přestože je vozidlo technicky příbuzné s některými modely z rodiny PSA, konzumenti DS už takoví nejsou. A automobilka to moc dobře ví.
Decentně výstřední
Z toho důvodu její návrháři malují karoserie oblé, tvarované ve stylu francouzského umění a odkazů na historii DS. Výsledkem je atraktivní a líbivé auto, ovšem ne takové, aby vás pomalu na každé křižovatce někdo nadšeně očumoval, nebo po vás házel novinové útržky poukazující na neekologičnost těžby lithia či kobaltu.
foto: Michal Jirák
Krásou se nešetřilo ani uvnitř. Nastupování přes zvýšený práh, designový útvar na bocích vzadu, výše umístěná madla dveří a níže namontované kliky sice mohou zprvu navodit pocit stísněnosti, ale po chvíli užívání zjistíte, že jde vlastně o velmi útulné prostředí protkané příjemnými materiály i vůní. Kabina DS 3 Crossback zkrátka připomíná malý luxusní byt v centru Paříže.
Srdcem vozu je elektromotor o výkonu 100 kW (260 Nm), který roztáčí výhradně přední kola. Pod podlahou pak pracují akumulátory s kapacitou 50 kWh (využitelných 45 kWh) a energie uložená v nich vystačí dle protokolu WLTP na nejvýše 320 km jízdy. Parametry tedy napovídají, že nejde o pouhou městskou stylovku jako v případě nedávno zkoušeného MINI SE. Jaká je však realita?
foto: Michal Jirák
Cestování ve stylu Paříže
S průměrným elektromobilem stejně nebudete v provozu trhat v rychlostní rekordy, spíše nasadíte defenzivní styl jízdy a využijete (v případě DS 3 CB dvoustupňovou) rekuperaci. Při testování (město a okolí) se kombinovaná spotřeba vozu pohybovala v normálním provozním režimu s aktivní automatickou klimatizací okolo 16 kWh na sto kilometrů.
Vyrazili jsme také dále za hranice betonové džungle, konkrétně z Hradce Králové až k Jindřichovu Hradci a zpátky jeli přes Telč a Jihlavu. Energii jsme doplnili na startu u rychlodobíjecí stanice firmy ČEZ. V Hradci Králové (vyjma věčně obsazené „elektročerpačky“ u Lidlu) rychlé nabíječky (50 kW) jiných společností stejně nenajdete.
foto: Michal Jirák
Při té příležitosti jsme otestovali také mobilní aplikaci dodavatele proudu a byli poměrně spokojeni. Program rychle lokalizoval naši přesnou polohu, vybrali jsme řádně označený stojan, zapojili konektor a přejetím prstu po displeji telefonu zahájili „tankování“. Našim účelům bohatě posloužil základní tarif pro občasné řidiče BEV či PHEV bez měsíčních závazků, takže 1 kWh stála 7,5 Kč.
Cestování pod taktovkou DS se nese v duchu pohodlí, odhlučnění a příjemných pocitů. Elektrický posilovač řízení ve spolupráci s podvozkem spíše tlumí zpětnou vazbu od předních kol, což sice zabíjí sportovnost, ale o tu u elektrického SUV od DS vážně nejde.
foto: Michal Jirák
Byť auto umí zabrat, poslušně drží v zatáčkách díky nižšímu těžišti a disponuje dokonce dynamickým jízdním profilem, prim tu hrají komfort s noblesou.
Komfortně a bez loudání
Test dálkové spotřeby po cirka 350 ujetých kilometrech vyšel také na 16 kWh/100 km, což s přihlédnutím k totožnému městskému elektrickému apetitu znamená průměrný reálný dojezd kolem 280 kilometrů na jedno nabití – bez loudání a s aktivními komfortními spotřebiči.
foto: Michal Jirák
Cena (bez slev) začíná solidně vybavený elektromobil DS 3 Crossback E-Tense na částce 995 000 Kč. Technicky podobný Peugeot e-2008 vyjde v základu na 850 000 Kč (akční cena). Byť jde designově rovněž o atraktivní vůz, jeho vesměs plastový interiér zaplavují obyčejné materiály a celkově nejde o nic moc prémiového.
foto: Michal Jirák
DS má v rukávu mimo dalších služeb také bezplatnou servisní smlouvu FreeDrive, která pokrývá záruku, servisní prohlídky i spotřební materiál (vyjma obutí a kapaliny do ostřikovačů) po dobu pěti let nebo do ujetí 60 tisíc kilometrů.
foto: Michal Jirák
DS 3 Crossback E-Tense je oproti Peugeotu e-2008 atraktivnější, honosnější a celkově propracovanější elektromobil, který nabídne ještě o 10 kilometrů delší homologovaný dojezd.
foto: Michal Jirák
Mezi pádné argumenty patří též bezplatný servis a pravý pařížský luxus uvnitř. Zkrátka pokud jdete po umělecky laděném elektro-SUV, vezměte rovnou to nejlepší z francouzské produkce.
Zdroj: Hybrid.cz