Kolik se prodalo elektromobilů a plug-in hybridů v ČR v roce 2019?
V období ledna až prosince 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 249 915 nových osobních vozidel, což představovalo meziročně o 11 522 registrací méně, tj. -4,4 %.
„V roce 2019 bylo registrováno 1 229 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, jedná se o meziroční nárůst o 25 %. Z uvedeného počtu bylo 756 elektromobilů (BEV, meziročně +7,5 %) a 473 plug-in hybridů (PHEV, meziročně +70,1 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Podíl těchto vozidel na všech registracích činil v uplynulém roce 0,5 % (pozn. v roce 2018 to bylo 0,38 %). V těchto souvislostech je nutné zmínit také fakt, že ačkoli se zde bavíme o vozidlech s nulovými, resp. velmi nízkými lokálními emisemi, průměrné emise oxidu uhličitého u nově registrovaných osobních vozidel paradoxně rostly. Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel, která byla v posledních 3 letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější – v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na všech registracích nových osobních vozidel rekordních 33,2 %.“
BMW i3: nejčetněji registrovaný elektromobil
Celkem 6 automobilek zaregistrovalo letos přes 100 vozidel do zásuvky (BEV+PHEV). V součtu uvedených vozidel patřilo nejvíce registrací automobilkám Hyundai (196), BMW (179) a Nissan (139). Nejvíce osobních elektromobilů v uplynulém roce registroval Nissan (139), jen o 1 méně pak Hyundai (138), dále pak Tesla (120), Volkswagen (104) a BMW (101). A právě BMW i3 se 101 vozidly bylo v loňském roce nejregistrovanějším elektromobilem. S 94 registracemi následoval Nissan LEAF a 90 elektromobilů pak zaregistroval Hyundai IONIQ. Nejvíce registrací plug-in hybridních vozidel zaznamenala Škoda (85), v těsném závěsu před Volvem (83) a BMW (78). Škoda SUPERB iV, která se v registru poprvé objevila v září 2019, s celkovými 85 registracemi dominovala na poli nových osobních plug-in hybridních vozidel. Se 60 registracemi následoval Mitsubishi OUTLANDER, 58 registrací si pak připsal Hyundai IONIQ.
Aktuální podpora čisté mobility
Od 1. ledna 2020 skončila povinnost pro řidiče elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel vylepovat dálniční známky. Bližší informace zde.
Od pondělí 6. ledna 2020 přijímá Ministerstvo průmyslu a obchodu žádosti v rámci programu Nízkouhlíkové technologie (Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost; V. výzva) na pořízení elektromobilů a dobíjecích stanic pro elektromobily. Cílovou skupinou jsou malé, střední i velké podniky. Příjem žádostí končí dne 28. 5. 2020, alokace uvedené výzvy je 50 mil. Kč. Bližší informace zde.
Ministerstvo životního prostředí vyhlásilo v pořadí již 4. výzvu na podporu nákupů vozidel s alternativním palivem s alokací 100 mil. Kč pro municipality, kraje, státní příspěvkové organizace apod., největší změnou je doplnění kategorie N2. Příjem žádostí bude probíhat od 17. února 2020 do 31. října 2020, nebo do vyčerpání alokace. V minulém roce bylo vyčerpáno přibližně 80 % prostředků, letos se (vzhledem ke zvýšené nabídce elektromobilů a větší propagaci výzvy ze strany MŽP/SFŽP) očekává významně větší zájem. Bližší informace zde.
Statistiky z oblasti čisté mobility
„V roce 2020 bude Ministerstvo dopravy na svých stránkách zveřejňovat pravidelné statistické výstupy týkající se složení vozidlového parku ČR v návaznosti na Národní akční plán Čisté mobility. V Centrálním registru vozidel bylo evidováno více než 7 000 bateriových elektrických vozidel, z toho téměř 3 500 vozidel kategorie M (pozn. údaje k 30. 9. 2019). Dokument bude obsahovat detaily jak z pohledu vývoje registrací, tak také z pohledu kategorií a značek, a to nejen těch nově registrovaných, ale i z pohledu tzv. sekundárního trhu. Zveřejnění plánujeme v průběhu I.Q 2020,“ dodává Mgr. Jan Bezděkovský, zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
Zdroj vstupních dat: SDA/Centrální registr vozidel, MPO, MŽP, MD
Dále k tématu
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu