Cooper Electric
Nejprodávanější
Dlouho očekávaný elektrický model značky Mini konečně dorazil na český trh a my se vrhli do víru voltů vyzkoušet jeden z nejstylovějších elektromobilů u nás.
foto: archiv autora
Když se řekne Mini, každému z vás se vybaví něco jiného. Někdo vidí klasický model se základním motorem, jiný zase řvoucí variantu S a někdo se zase kochá sluncem nad hlavou v kabrioletu. Do partičky anglicko-německých premiantů se přidal nový a v základu slušně vybavený nováček, který na rozdíl od všech bzučí. Co to znamená?
Skupina BMW, majitel značky Mini, tím nejen srazila flotilové emise, ale přinesla jeden z nejstylovějších elektromobilů i do zemí, kde jsou auta s vyšší toxicitou jen velmi těžko prodejná.
foto: archiv autora
Ono v podstatě téměř každé auto má své finanční limity, které jsou lidé ochotni zaplatit a pokud se k tomu všemu přidají emisní poplatky, už si i relativně zajištěný člověk rozmyslí, za co své peníze utratí. Tak proč ne elektromini?
Oproti fosilní verzi se elektrický model liší v rámci exteriéru barvami, některými díly (např. maskou, zadním nárazníkem) a detaily, které odkazují na bateriový pohon (např. loga). Nasávač na kapotě, jenž přivádí u zážehové přeplňované varianty vzduch do mezichladiče, je však v případě bzučícího Mini zcela falešný.
foto: archiv autora
Uvnitř se až na drobnosti bavíme taktéž o tradičním uspořádání typickém pro coopery a středovém informačním prstenci, sloužícím nejen jako ukazatel stavu nabití baterie. Unikátní je však přístrojový digitální displej, který tvoří typický poznávací prvek elektrických verzí a mění barvy podle zvoleného jízdního profilu.
Na dálky to nebude
Vpředu pracuje a přední kola pohání elektromotor s výkonem 135 kW a točivým momentem 270 Nm. Pokud vám čísla nic neříkají, jde o téměř stejný výkon, jaký má verze S vybavená dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem (141 kW).
Elektromotor samozřejmě těží z okamžitého nástupu točivého momentu, takže z křižovatky vystartujete většinou první a předjíždění v nižších a středních rychlostech prožíváte zcela beze strachu.
foto: archiv autora
Podobně jako u BMW i3 můžete směle odmontovat brzdy a jezdit jen na dvoustupňovou rekuperaci, která v maximálním módu zpomaluje velmi ostře a rychle. Pokud raději plachtíte, není nic jednoduššího než přecvaknout řadicí páku do neutrálu, respektive odpojit vysokonapětové napájení.
Mini Cooper SE však nebyl od základu vyvíjen jako elektromobil, proto se do něj kvůli platformě vejdou pouze baterie s kapacitou 32,6 kWh, a to vozidlo výrazně omezuje jen na městský provoz.
Homologační testy podle normy WLTP sice slibují dojezd 235 až 270 km na jedno nabití, ale v praxi, v reálném provozu, v zimě a s aktivní klimatizací vybavenou tepelným čerpadlem se dostáváme na úplně jiné hodnoty.
foto: archiv autora
Nebudeme vás napínat. S plně nabitými akumulátory trasa z konce Prahy do Hradce Králové, tedy město-dálnice-město ukázala, že defenzivním stylem (dálnice 90 až 110 km/h) jízdy se dá v takto kombinovaném provozu zvládnout asi 150 kilometrů, což není mnoho.
Lepší než bavorák?
Jiná písnička je však ve městě, kdy auto při nižších rychlostech do 80 km/h moc „nežere“, takže se dá běžným stylem skutečně jezdit za cirka 17-18 kWh na 100 km. Navíc Mini dost hraje na roky budovaný styl a ten dálniční řidiči superbů neocení, zatímco dámy a pánové na městských bulvárech ano.
Křehké ženy budou při parkování možná lehce bojovat s poměrně tuhým řízením, které vyžaduje k manipulaci trochu síly navíc. Bzučící Cooper má však konkurenci ve vlastním domě, jak ta na tom je?
foto: archiv autora
Můžete si o futuristické koncepci sesterského, ale konkurenčního BMW i3 myslet, co chcete, ale jeho provedení a větší baterie o kapacitě 42,2 kWh prostě přidají pár desítek kilometrů dojezdu navíc.
Co na tom, že má bavorák úzká kola, vzadu žádné místo, vzhled jako z jiné planety a kufr, kam dáte dvě tašky a máte plno. Jde zkrátka o konstrukčně lepší elektromobil, který v praxi ujede víc kilometrů na jedno nabití. Oněch zmiňovaných 150 km vlastně za téměř všech podmínek a v plném pohodlí.
Mini Cooper SE oplývá několika jízdními profily, proto nabídne i nejúspornější režim pro nejvyšší dojezd s hodně omezenými komfortními prvky. Ale co když chcete trochu zábavy? Tady Mini překoná cenově srovnatelnou konkurenci právě svým provedením i sportovním profilem, který ždíme elektromotor takřka naplno a omezí rekuperaci.
foto: archiv autora
Jak se tedy chová auto, které má kola prakticky v rozích karoserie, těžké baterie v podlaze, tužší řízení a lze ovládat jedním pedálem? Asi jako angličák, proto se můžete spolehnout na vysokou stabilitu i při vyšších rychlostech (max. 150 km/h) nebo v ostrých zatáčkách.
Čas od času tedy není na škodu vytáhnout paty z města a jet Coopera SE pozlobit na nějakou tu okresku, byť za cenu, že procenta nabití akumulátoru strmě klesají.
Když glanc vítězí
Nabíjecí jednotka je navržena pro práci s maximálním výkonem 50 kW, čímž vůz trochu zaostává za konkurencí od jiných značek, ovšem na Wallboxech nebo s třífázovým kabelem budete moci počítat s výkonem 11 kW.
foto: archiv autora
V rámci srovnání se také musíme podívat na cenovou politiku, jelikož základní Mini Cooper SE stojí 882 700 Kč, zatímco za sesterské BMW i3 dáte 1 049 100 Kč. Do toho všeho vstupuje poměrně úsporný a dobře vybavený Hyundai Ioniq Electric za 959 900 Kč (včetně rychlodobíjení), případně Nissan Leaf s cenou od 937 000 Kč a v neposlední řadě nesmíme zapomenout na Renault Zoe za 835 000 Kč nebo Tesla Model 3 za 1 224 700 Kč.
foto: archiv autora
Mini je však vozidlo značkové, prémiově zpracované, s on-line konektivou a vlastně vším, co dělá novodobé Mini tak oblíbeným. Za styl a schopnosti se platí, což též reflektujte prakticky každá Tesla.
Elektromobil Mini Cooper SE tak zatím nebude hvězdou dálnic, ale ve městě i na okreskách udělá hodně parády, i když je dojezdem oproti konkurentům lehce ve skluzu. Bude vás to však za volantem tak šmrncovního městského elektromobilu trápit? Asi ne, viďte…
Zdroj: Hybrid.cz