Citigo-e iV
Nejprodávanější
Naše první dojmy z elektromobilu Škoda CitigoE iV už jste si mohli přečíst před pár dny. Jaké jsou zkušenosti po týdnu a 1100 najetých kilometrů?
foto: Hybrid.cz
Lednové statistiky prodejů nových aut v Česku s 254 prodanými elektromobily Škoda CitigoE iV (+ 174 plug-in hybridů Škoda Superb iV) jasně ukazují, že jde pro český trh o přelomový model.
Škoda potvrdila, že eviduje už hodně přes 1000 klientských objednávek. "V letošním roce plánujeme na domácím trhu prodat až 2500 vozů Škoda CitigoE iV," sdělil nám Pavel Jína, PR manažer Škoda Auto.
Nedivili bychom se, kdyby byl o auto ještě větší zájem. Škoda CitigoE iV je praktické auto pro každodenní dojíždění. A tak zatímco benzinové Citigo končí, jeho nástupce v podobě čistého elektromobilu se rozjíždí do světa.
foto: Hybrid.cz
S testovacím novinářským vozem jsme ujeli 1100 km, z toho asi třetinu na dálnicích. Výsledná průměrná spotřeba 16,4 kWh/100 km je mírně vyšší, než bychom si u takového mini představovali.
Na druhou stranu, šlo o test v zimním provozu, bez snahy auto nějak zvlášť šetřit. Oficiální kombinovaná WLTP hodnota spotřeby je 14,8 kWh/100 km a dojezd by měl být 253 km. Škoda vysokého součinitele aerodynamického odporu 0,325, který je také na vině.
V našem testu vychází komfortní reálný dojezd v zimě při klidné jízdě bez dálnice kolem 200 km. Jakmile se ale vydáte na dálnice, nebo začnete autu trochu víc šlapat na plyn, spotřeba může rázem vyletět ke 22 kWh/100 km a reálný dojezd ke 150 km.
I to je ale podle nás dnes pro auto s pořizovací cenou kolem 450 000 Kč vč. DPH vynikající hodnota. Právě cena je totiž u elektromobilu CitigoE iV tím naprosto nejzásadnějším parametrem při rozhodování o koupi.
foto: Hybrid.cz
Škoda CitigoE iV konečně přibližuje elektromobilitu běžnému spotřebiteli, a to navíc ještě i tím, že jde právě o českou značku Škoda. Narozdíl od starší generace elektromobilu Renault Zoe nabízí CitigoE stále ten skvělý "elektromobilní" pocit z dynamické jízdy a zrychlení.
To má na papíře nudnou hodnotu 0-100 km/h za 12,3 sekundy, ale v reálu je jízda v CitigoE iV nakonec i zábavná. Pružné zrychlení z 60 na 100 km/h je 7,6 s
Škoda Auto samotná propaguje elektromobil CitigoE iV jako městské auto, a právě městské prostředí je pro něj bezesporu nejvhodnější. Rozhodně se ale nemusíte bát vzít ho na okresky, nebo nakonec i tu dálnici.
Všude si poradí, ač na dálnici přes 130 km/h nepustí. Ale proč taky, když je to max. rychlost, kterou tam můžete legálně jet. V tomto okamžiku by bylo zajímavé zamyslet se nad tím, zda by všechny snahy o větší bezpečnost a nižší spotřebu nebyly částečně vyřešeny třeba i tím, že by všechna auta měla omezovač na 130 km/h?
foto: Hybrid.cz
Elektromobil Škoda CitigoE iV se i při rychlosti 130 km/h pěkně drží silnice a umí překvapivě dobře tlumit aerodynamický hluk i hluk podvozku. Tohle se inženýrům ve Volkswagenu opravdu povedlo.
O to víc nás pak překvapil audiosystém, který rozhodně nedosahuje prémiových nadkvalit toho v Audi e-tron, ale zároveň to není ani žádná ušuměná šupárna.
Překvapivě prostorná
Elektromobil Škoda CitigoE iV má "trpasličí" rozměry 3597 mm délky, 1481 mm výšky a 1645 mm šířky. Rozvor činí 2417 mm. I přesto si prostornost vozu zaslouží pochvalu.
Když jsme se na e-Salonu cvičně posadili do chystaného Volkswagen ID.3, pocit stísněnosti se dostavil okamžitě. Ve starém dobrém Škoda Citigo, resp. jeho elektrické variantě, nic takového nehrozí.
Daní za to je samozřejmě miniaturní kufr. Při základním uspořádání zavazadlový prostor nabídne objem 250 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel získáte úložný prostor o objemu 923 litrů.
Co nás na elektromobilu Škoda CitigoE iV zásadně potěšilo je standardní výbava, která mimo jiné čítá: vyhřívané přední sedačky, elektricky vyhřívané přední sklo, zadní parkovací senzory, tempomat, asistent udržování jízdního pruhu (ač ten je téměř nepoužitelný), LED světla pro denní svícení.
Konektivita a bezpečnost
Škoda CitigoE iV nijak nešetří ani s ohledem na bezpečnost. Velkoobjemové airbagy řidiče a spolujezdce se aktivují v součinnosti s přitahovači předních bezpečnostních pásů, které vás tak pořádně přitáhnou.
Standardní výbavou vozu jsou také speciální boční airbagy Head-Thorax, které dokážou v případě bočního nárazu ochránit hlavu i trup pasažérů na předních sedadlech. A samozřejmě integrovaná datová SIM karta.
foto: Hybrid.cz
K elektromobilu CitigoE iV jsou k dispozici dvě doprovodné aplikace: Škoda Connect a Move&Fun. Move&Fun, která supluje funkce infotainmentu, nebyla v době našeho testu na Google Play k dispozici.
Slušně vypadající aplikaci Škoda Connect jsme stáhli, ale z neznámého důvodu bohužel nebylo možné spárovat zapůjčený testovací vůz s aplikací. Nemohli jsme tak vyzkoušet např. možnosti ovládání klimatizace online (předehřev auta), ovládání nabíjení, nebo plánování odjezdu, které aplikace nabízí a které podle všeho fungují bez výhrad.
Kolik to stojí?
Základní bezpříplatkovou barvou auta je žlutá Sunflower. Za bílou Candy, červenou Tornado či zelenou Kiwi si připlatíte 6300 Kč, za metalické barvy 10 900 Kč (černá, modrá, stříbrná).
Záruka elektromobilu Škoda CitigoE iV je standardní dvouletá. Záruka 8 let/160 000 km, podle toho co nastane dříve, však platí na baterie. Za 2000 Kč je možné si připlatit za prodlouženou záruku na 5 let a 100 000 km na auto.
foto: Hybrid.cz
Standardní ceníková cena elektromobilu Škoda CitigoE iV činí 479 900 Kč. Avšak v rámci akce EKOBONUS mohou zákazníci získat wallbox včetně balíku služeb instalace a kontroly připravenosti domácí sítě zdarma.
Případně mohou zvolit finanční zvýhodnění ve výši až 30 000 Kč a auto pak vyjde reálně na 449 900 Kč. Za takovou cenu je Škoda CitigoE iV skvěle vybavené, pohodlné a svým způsobem i praktické auto s minimálními provozními a servisními náklady.
Kdy se to vrátí?
Cenové porovnání s benzinovým už je dnes možné jen zpětně, protože v konfigurátoru Škoda Auto už klasické Citigo chybí. Přestává se vyrábět a pouze se doprodají skladové zásoby. Jeho místo zaujme právě jen elektrická verze.
Hrubý výpočet by mohl vypadat takto: cenový rozdíl by se dal, po započítání příplatkové výbavy, zobecnit na +/- 200 000 Kč. Benzinové Citigo jezdí za 5 l/100 km, tedy palivový náklad asi 1,7 Kč/km. Proti tomu elektrické CitigoE iV jezdí při 15 kWh/100 km a výhodném tarifu s průměrnou konečnou cenou elektřiny 3 Kč/kWh za max. 0,45 Kč/km (ceny elektřiny se mohou výrazně lišit, lze se jistě dostat níž i výš).
foto: Hybrid.cz
Za rok tak při nájezdu 25 000 km jen za pohonné hmoty zaplatíte místo 42 500 Kč pouze 11 250 Kč, což je rozdíl 31 250 Kč. S takovou si na sebe auto "vydělá" za šest a půl roku.
Jde samozřejmě o velmi hrubý výpočet, který nebere v potaz nižší servisní náklady (opotřebení brzdových destiček, absence olejů, filtrů, apod.) ani doplňkové náklady jako je dálniční známka (tu elektromobily od letošního roku nepotřebují).
Zdroj: Hybrid.cz