E300de Plug-in Hybrid
Nejprodávanější
Většina plug-in hybridů na trhu pracuje s benzinovým agregátem a elektromotorem. Inženýři Mercedesu se však rozhodli spojit populární diesel a ekologický pohon.
Výsledkem je prostorné kombi třídy E s plným komfortem německé limuzíny a spotřebou kolem dvou litrů. nafty na sto. Čím ještě auto překvapilo? Automobilový koncern Daimler-Benz AG je známý jako jeden ze světových lídrů v oblasti inovativních technologií.
Říká se, co bude v běžných autech za deset let, najdete dnes v Mercedesu. Víte, kdo nabídnul jako první sériový systém ABS (1978)? A víte, kdo měl první patent na vozidlo poháněné motorem na plyn? Odpověď je na obě otázky stejná – Mercedes-Benz.
Ještě nedávno spousta automobilek hlasitě pohřbívala naftové motory, města zakazovala dieselům vjezdy do center a fanatičtí elektromobilisté věšeli do oken vlajky Tesly. Koncern Daimler v té době reagoval prohlášením, že moderní vznětové jednotky jsou nejen úsporné, ale také ekologické.
Ostatně reálné testy měření škodlivin po nasazení filtru pevných částic a selektivní katalytické redukce prokázaly, že moderní „ropáky“ jsou čistější než kdejaký starší benzin.
foto: archiv autora
Zatímco třeba prodejci Lexusu musí své zákazníky učit jen na benzinové či elektro-benzinové motory, u Daimleru máte na výběr obě fosilní paliva a k nim některý ze stupňů elektrifikace – MHEV, PHEV, případně můžete zvolit EV nebo rovnou vodíkový F-CELL.
Prostorné kombi třídy E s dvoulitrovým turbodieselem (Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC) naladěným na výkon 143 kW a sílu 400 Nm pracuje v kooperaci s elektromotorem o výkonu 90 kW. Celkově ústrojí dodává výkon 225 kW a elektronicky omezený točivý moment 700 Nm, přičemž energii čerpá elektromotor z akumulátorů s kapacitou 13,5 KWh. Přeloženo do laického jazyka, auto umí vážně zabrat a vypálit z křižovatky jako Usain Bolt na kokainu.
foto: archiv autora
Čistě na baterie ujedete reálně okolo 30 kilometrů, tedy klidným městským tempem. Ostatně do zastavěných oblastí je naftový plug-in hybrid jako stvořený, protože cukačky, kolony a jiné urbanistické kratochvíle zvládnete na elektřinu, zatímco na dálnici pustíte do akce klasickou naftu, které místy přitakává elektromotor.
Zastavěný devítirychlostní automat nabízí lepší řešení pro změnu převodových stupňů z hlediska komfortu a spotřeby, nicméně je dražší, náročnější na údržbu a potenciálně méně spolehlivý – oproti jednoduchému e-CVT nebo variátoru.
Komická spotřeba
Vzhledem k síle obou jednotek však nemusíte motor vůbec točit. Spalovač uhynulých dinosaurů si vystačí s nízkými otáčkami, takže dálkové trasy zvládáte s apetitem okolo třech litrů na sto.
Dosáhnout normované spotřeby 1,6 l na sto by znamenalo jezdit víceméně jen na volty, takže se dlouhodobá kombinovaná spotřeba s využitím každodenního nabíjení pohybuje okolo třech litrů nafty a necelých devíti kWh na sto v plném komfortu a s aktivními spotřebiči (klimatizace, výhřevy, multimédia).
foto: archiv autora
Jenže má takový mercedes u nás smysl, když kombi třídy E stojí v základu necelých 1,3 milionu a dieselový plug-in hybrid skoro 1,9 milionu? Zeptali jsme se přímo na českém zastoupení značky.
"Tento typ vozidel je obecně zajímavý nejen pro trhy, kde je pro jeho koupi nějaká motivace. Nyní je to i v České republice, neboť vozidlo splňuje podmínky pro získání registrační značky „EL“. Uživatel tak těží z předností nízkoemisního naftového motoru, který je u mercedesu tradičně velmi oblíbený, a z výhod elektropohonu. Například ve městě jezdí vůz zcela bez emisí s využitím elektromotoru a na dlouhých trasách cestuje velmi úsporně a bez časových prodlev spojených s dobíjením," vysvětluje Jan Kuhn, tiskový mluvčí českého Mercedesu.
foto: archiv autora
Mercedes-Benz třídy E zaujme spíše konzervativní uživatele – design není výstřední, zpracování je přehledné, materiály a provedení prémiové. Nebýt nabíjecí zdířky v zadním nárazníku, nápisu „E 300 de“ vzadu a emblémů EQ Power značících elektrický pohon, nepoznali byste, že jde o plug-in hybrid.
To samé platí o honosném a luxusem vonícím interiéru s plně digitální přístrojovou deskou. Variabilnost rozhraní podporuje ještě nastavení zobrazovaných dat na jednotlivých „budících“ a propojení s hlavní obrazovkou multimédií.
foto: archiv autora
Testované „éčko“ sice stojí dva miliony, ale nabídne za ně adekvátní služby. Řidiče podporuje hromada bezpečnostních asistentů, volitelné jízdní profily, živá navigace s dopravními daty, parkování na dálkové ovládání a další hračky, o kterých koncoví uživatelé vlastně nemají ponětí.
Ochutnávka budoucnosti
Auto plní to, co od něj očekáváte – je pohodlné, má pokročilé diodové lampy, příjemné sedáky, dostatek prostoru, velký kufr (i přes zastavěné baterie) a vlastně vás moc ničím neštve. Jen rozbité cesty jsou pro konvenční adaptivní odpružení a bateriemi zatíženou zadní nápravu trochu problém, protože je zadek mnohdy až moc tvrdý.
Auto má také inteligentně řízený management rekuperace energie – počítače totiž samy vyhodnotí, jestli je lepší nechat auto plachtit nebo brzdit elektromotorem, a to s ohledem na vozidlo před vámi nebo blížící se zatáčku. Dát nohu z plynu v „éčku“ neznamená jen pokyn zpomalit, ale také zahájit stovky výpočtů a sběr dat v řádech milisekund.
foto: archiv autora
Jako řidič auta do zásuvky musíte samozřejmě změnit myšlení a styl jízdy – jinak s vozem nikdy nedosáhnete kýžených spotřeb. Mercedes-Benz třídy E vlastně není ani nijak provokativní (na rozdíl od „bavoráků“), nenutí ostatní řidiče k závodění a vypadá celkem nenápadně, takže zbytečně neláká zvědavce.
Vývojem, testováním a sériovým spřažením elektromotoru s naftovým agregátem vlastně inženýři mercedesu vyvinuli lék na záchranu dieselů i pro budoucí roky. Za patnáct let už to bez vysokého napětí pravděpodobně nepůjde a fosilní paliva světové korporace také úplně nezazdí.
Než budeme za volantem všichni bzučet, čeká nás přechodné období, kde budeme volit mezi hybridy, elektromobily a pomalu vyvíjet nové pohony. Určitou předzvěstí příštích let jsou právě částečně elektrifikované (např. třída E, S) nebo plně elektrické modely značky Mercedes-Benz (třída B, Vito, SLS, smarty, nákladní vozy, autobusy).
foto: archiv autora
Elegantní kombík do zásuvky chce být vlastně jen obyčejným autem, které zaujme jak běžné lidi, tak zájemce z firemních flotil, kde provozují nízkoemisní vozidla. Registrační značka začínající písmeny EL má zatím velkou výhodu v Praze, protože smíte volně parkovat na modrých a fialových zónách. Letmým pohledem do parkovací mapy zjistíte, že naše hlavní město je protkané těmito barvami jako šmoulí vesnice, takže tady plug-in hybrid smysl má.
Do budoucna se pro mluví o osvobození od dálničních poplatků, právu jízdy ve vyhrazených pruzích a dalších benefitech. Jestli hledáte prémiové praktické auto s nádechem budoucnosti a komickou spotřebou, Mercedes-Benz E 300 de by měl být na listině vašich horkých kandidátů.
foto: archiv autora
Specifikace
Mercedes-Benz E 300 de kombi
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1950 ccm
Výkon: 143 kW při 3800 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm 1600–2800 ot./min.
Elektromotor: 90 kW
Celkový systémový výkon: 225 kW
Celkový točivý moment: 700 Nm
Pohon: 4x2, zadní
Převodovka: devítirychlostní, automatická
Maximální rychlost: 250 km/h
Maximální rychlost na EV: 130 km/h +
Zrychlení 0–100 km/h: 5,9 s
Průměrná spotřeba paliva: 1,6 l/100 km
Průměrná spotřeba el.: 19,7–18,7 kWh/100 km
Naměřená průměrná spotřeba paliva: 3,0 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba el.: 8,6 kWh/100 km
Emise: 44–41 g/ km
Kapacita akumulátoru: 13,5 kWh
Homologovaný dojezd EV: 52 km
Naměřený dojezd EV: 33 km
Základní cena: 1 871 870 Kč
Cena testovaného modelu: 2 055 025 Kč
Zdroj: Hybrid.cz