Enyaq iV
Nejprodávanější
Elektromobil Škoda Enyaq iV se v Mladé Boleslavi začal vyrábět už 25. listopadu 2020. Teprve nyní se k němu ale konečně dostali novináři.
foto: Hybrid.cz
Elektromobil Škoda Enyaq iV jsme zatím dostali k dispozici pouze na jeden den. Šlo o "zadokolky" s 82kWh baterií (z toho 77 kWh využitelných). Kromě těchto verzí označovaných jako 80 se v Česku bude prodávat ještě verze 60 s baterií 62 kWh (58 kWh využitelných) a časem také verze se dvěma elektromotory a pohonem všech čtyř kol.
Testovaná verze nabízela max. výkon 150 kW a elektronicky omezenou max. rychlost 160 km/h. Zrychlení 0-100 km/h zvládá tato verze za 8,6 vteřiny, takže žádný rychlík to není. Vzadu jsou skutečně brzdy bubnové, což mnohé u německé koncernové platformy MEB, na které je Enyaq iV postaven, překvapilo.
foto: Hybrid.cz
Přední brzy jsou kotoučové, s kotouči s vnitřním chlazením a dvoupístovými plovoucími třmeny (pro verzi 80). Verze 60 má jednopístové třmeny. A samozřejmě také nižší max. výkon, a to 132 kW. Verze 60 a 80 se liší také aerodynamickým koeficientem, který významně ovlivňují i použitá kola.
foto: Hybrid.cz
S běžnými koly jsou hodnoty cd u verze 60 na 0,262 a u 80 na 0,267. Speciální aero kola, která zatím nejsou k dispozici, ale brzy budou, dokážou u verze 60 snížit koeficient až na hodnotu 0,257. Hodnota nicméně vždy závisí na konkrétní konfiguraci modelu.
foto: Hybrid.cz
Provozní hmotnost elektromobilu Škoda Enyaq iV je 1965-2160 kg pro verzi 60 a úctyhodných 2090-2308 kg pro verzi 80. Na autě je to cítit, ale protože jsou baterie v podvozku, rozhodně se nemusíte obávat efektu "kolébající se loď na vodě" jako u jiných SUV.
foto: Hybrid.cz
Námi testovaný vůz byl vybaven obřími 21" koly, která sice vypadají opravdu dobře, ale bezesporu snižují celkovou energetickou efektivitu a co víc, na časně jarní české silnice se opravdu nehodí. Cítit je v nich totiž každý malý výtluk, a že jich je.
foto: Hybrid.cz
Interiéru dominuje velký 13" dotykový displej uprostřed. Je pěkný, ale Škoda Auto bohužel ani v roce 2022 nedokáže zajistit ve svých vozech zcela plynulý a rychlý infotainment. Ovládání se nám sekalo a místy bylo i nepřehledné. Snad to spraví budoucí softwarové opravy. A hlasová asistentka Laura? Tak s tou moc nepokecáte...
foto: Hybrid.cz
Zatímco středový displej infotainmentu je opravdu velký, přístrojový panel za volantem má podobu displeje s úhlopříčkou pouhých 5,3 ". Je opravdu miniaturní a v celé přístrojové desce vypadá spíš jako nezvaný host.
Škoda argumentuje tím, že jeho funkci přebírá HUD s rozšířenou realitou, ale pak by podle našeho názoru bylo lepší nemít přístrojový panel žádný. Jinak měl být výrazně větší, tohle je u auta za skoro milion a půl ostuda.
foto: Hybrid.cz
Za den jsme s autem najeli 104 km, z toho asi polovinu po dálnici. I proto nás příjemně překvapila průměrná spotřeba 19,4 kWh/100 km. Netopili jsme a klimatizace byla zapnutá všeho všudy 10 minut. Dobře na nás působila rekuperace, která dokáže inteligentně reagovat na styl jízdy.
foto: Hybrid.cz
Když jsme do plně nabitého vozu usedali, ukazoval dojezd 484 km. I zástupce Škoda Auto nás ale samozřejmě upozorňoval, že tento údaj se může hodně lišit v závislosti na stylu jízdy. Díky 82kWh baterii ale Škoda Enyaq iV podle nás reálně zvládne po dálnici ujet min. 300 km, v kombinovaném provozu pak i hodně přes 400 km.
Zdroj: Hybrid.cz