EQC
Nejprodávanější
Vyzkoušeli jsme prvního člena nové elektrické rodiny EQ. V mnoha ohledech nás elektromobil Mercedes-Benz EQC příjemně překvapil, někde však i zklamal.
foto: Hybrid.cz
Značka Mercedes-Benz má nejen u nás stále punc jasného statusového symbolu. V "medvědovi" prostě nejezdí jen tak někdo - a když už, musí si to pořádně zaplatit. Ani elektromobil Mercedes-Benz EQC není výjimkou. V Česku jeho cena začíná na 1 965 000 Kč pro verzi EQC 400 4MATIC.
Zmatky kolem dojezdu
Za necelé dva miliony korun dostanete v úhledném balení dva elektromotory o výkonu 300 kW, zrychlení 0-100 km/h během 5,1 sekundy a akumulátory o využitelné kapacitě 80 kWh. WLTP dojezd činí 417 km.
foto: Hybrid.cz
Oficiálně slibuje auto kombinovanou spotřebu 19,7 kWh/100 km až 20,8 kWh/100 km. Protože v USA bude EQC k dispozici až příští rok, neexistuje zatím ani tamní EPA hodnota dojezdu, nýbrž pouze její odhad (354 km).
Český oficiální web k EQC z neznámých důvodů normovaný dojezd auta neuvádí a pracuje pouze s výše zmíněným údajem spotřeby. Na německém webu zjistíte, že Mercedes udává oficiální dojezd "445 km až 471 km".
Pro srovnání, tady jsou údaje pro nejbližší konkurenční vozy: Jaguar I-Pace (90kWh baterie, dojezd 480 km WLTP), Audi e-tron (95 kWh, 417 km WLTP).
Auto plné dynamiky
Spíš než s e-tronem nebo dokonce Tesla Model X je ale Mercedes-Benz EQC srovnatelný právě s Jaguar I-Pace, případně připravovanými BMW iX3 (70kWh, 400 km) a Tesla Model Y. Jde o středně velký pětimístný crossover (d 4761 mm, š 1884 mm, v 1624 mm) postavený na třídě GLC, se kterou sdílí i rozvor (2873 mm).
foto: Hybrid.cz
Pohotovostní hmotnost je nemalých 2425 kg, které ale nejsou v autě s příjemně nízkým těžištěm a pekelnou akcelerací až tak cítit. Dva asynchronní elektromotory, na přední a zadní nápravě, dávají modelu EQC vynikající dynamiku.
Hrát si s plynovým pedálem je v tomhle autě opravdová radost. Mercedes-Benz nicméně zastává tezi, že čím víc jízdních módů řidiči nabídnete, tím lépe. Příliš se s ní neztotožňujeme, protože z nabízených módů mají obvykle reálný smysl max. dva.
Příliš mnoho módů
V případě elektromobilu Mercedes-Benz EQC jsou to COMFORT a SPORT. SPORT vám umožní zažít dynamickou jízdu a akceleraci hodnou auta za dva miliony korun.
Využijete ho vždycky, když se na okreskách nikdo nebude dívat, nebo když naopak někoho povezete a budete mu chtít předvést, co všechno tohle auto umí.
A COMFORT si zapnete při všech ostatních příležitostech, tedy skoro pořád. Mód ECO využijete jen velmi výjimečně v případě, že si při dlouhé jízdě nebo při docházející baterii nebudete tak docela jisti dojezdem.
Navíc ještě Mercedes-Benz EQC umožňuje nastavit pádly pod volantem sílu rekuperace, a to: D Auto (rekuperaci si auto upravuje samo dle situace), D + (plachtění), D (nízká rekuperace), D - (silnější) a D -- (nejsilnější).
Jenže už běžné D auto poměrně nepříjemně zpomalí kdykoliv sundáte nohu z plynového pedálu. Elektromobilisté navíc vědí, že nejvýhodnější je plachtění a funkci "pádlové" rekuperace pak supluje prosté brzdění.
foto: Hybrid.cz
My jsme prakticky pořád jezdili v módech COMFORT a D + a jízdu jsme si díky tomu mohli pořádně užít. Nízké těžiště mu dává potřebnou stabilitu, EQC v zatáčkách sedí a nenaklání se.
Už akcelerace v módu COMFORT vám dokáže posunout srdce až do krku, v módu SPORT to může být pro citlivější jedince až nepříjemné. V módu ECO pak plynový pedál bude vyvíjet sílu proti vám, abyste na něj tak nedupali.
Užívejte si luxus
Nic jiného než luxusní interiér u vozu Mercedes-Benz za 2 miliony korun čekat nelze. Elektromobil EQC není výjimkou. Elektronicky polohovatelné sedačky s masážními prvky jsou asi tou nejopulentnější výbavou.
Samotné sedačky jsou i na dlouhých cestách extrémně pohodlné a ani po více než tříhodinové jízdě se nám nestalo, abychom z auta vystoupili rozlámaní nebo bolaví. Dlouháni přes 190 cm budou už trochu hlavou drhnout o strop, ale alespoň budou mít kam složit nohy. To samé platí i o cestujících vzadu.
foto: Hybrid.cz
I v segmentu elektromobilů naprosto bezkonkurenční je odhlučnění a celkové "utěsnění" vozidla. I ve vysokých rychlostech pustí do interiéru jen minimum aerodynamického hluku i hluku od pneumatik.
Ovládací orgie
To ovšem neznamená, že je v interiéru EQC všechno úplně bez problémů. Řidiči s více než 190 cm výšky už totiž budou hlavou drhnout o strop. Co je ale horší, výhled z auta - dopředu do stran a dozadu - hodnotíme pouze známkou "dobré".
Masivní přední sloupky v kombinaci s malým čelním sklem způsobují, že je potřeba se v zatáčkách často nejrůzněji vyklánět a hledat ten správný úhel.
foto: Hybrid.cz
Druhá věc, která nám v interiéru vadila - kromě osobitého designu, který nemusí padnout všem - bylo překombinované ovládání. Středový infotainment lze totiž ovládat jednak dotykově na displeji, za druhé dotykovým ovladačem na středovém tunelu, anebo dokonce hlasem. Plus částečně tlačítky na volantu. Méně je ale někdy více.
Hlasové ovládání není z nejhorších, rozumí i česky, ale potřebovalo by přeci jen ještě dotáhnout. Nezachrání to bohužel ani vtipné odpovědi, když se Mercedes zeptáte co si myslí o té a té konkurenční automobilce. Podsvětlení palubní desky, které lze v infotainmentu rozanimovat, je takovou snobskou a v zásadě úplně zbytečnou třešničkou na dortu.
Spotřeba a dojezd
S autem jsme celkem ujeli 858 km s průměrnou spotřebou 25,5 kW/100 km s tím, že jsme zhruba polovinu strávili na dálnici. S takovou se nám reálný dojezd pohybuje kolem 315 km na jedno nabití.
V začínajícím podzimu jsme si samozřejmě v případě potřeby přitopili a obecně udržovali klima interiéru v příjemném rozmezí 20 °C až 22 °C.
foto: Hybrid.cz
S lehkou nohou není problém jezdit s elektromobilem Mercedes-Benz EQC za 20 kWh/100 km. Jenže zkuste s takovým autem udržet svou pravou nohu na uzdě. Tu akceleraci si prostě chcete užívat.
Normální jízda po okreskách si vezme 22-23 kWh/100 km. Na dálnici se zase spotřeba může snadno vyšplhat až k 28-29 kWh/100 km. V jízdním mixu, kde převažují město a okresní silnice, nebude nejspíš problém s EQC dosáhnout reálného dojezdu až kolem 350-380 km.
Nabíjení
Díky palubní nabíječce o max. výkonu 7,4 kW (max. 1F 32A/2F 16A) můžete elektromobil Mercedes-Benz EQC nabít z wallboxu/3fázové zásuvky až třikrát rychleji než z běžné zásuvky (max. 2,3 kW). Tj. místo 41 hodin budete nabíjet zhruba 13 hodin.
Max. výkon rychlonabíjení je 110 kW. To je výrazně nižší hodnota, než v případe Audi e-tron (150 kW) i Jaguar I-PACE (150 kW). A dokonce i než Tesla Model X (150 kW) nebo dokonce Tesla Model 3 i budoucí Model Y (250 kW).
foto: Hybrid.cz
Opět se projevuje i nedostatečnost současné dítě "rychlonabíječek" s max. výkonem 50 kW. Z 10 % na 80 % budete totiž u takové EQCčko dobíjet kolem 75 minut. U alespoň 175kW rychlonabíječky si pak pobudete pouze 35 minut.
Z testů nizozemské sítě Fastned plyne, že nejvyšší výkon 110 kW umí EQC využít max. zhruba do 50 % nabití baterie. Odtamtud pak poměrně rapidně klesá a za 80 % už se noří hluboko pod 50 kW.
S rychlonabíjením souvisí i další a prozatím asi největší nevýhoda elektromobilu Mercedes-Benz EQC. K vozu dostanete speciální RFID kartu Mercedes me Charge, díky které dle Mercedesu "získáte přístup k velkému počtu veřejných nabíjecích stanic po celé Evropě".
Problém je, že velký počet nabíjecích stanic po celé Evropě prozatím nezahrnuje ŽÁDNÉ v České republice, a to ani ty vybudované ČEZ či E.ON. Takže vám je karta úplně k ničemu.
foto: Hybrid.cz
Teprve jakmile se v Česku objeví první stanice IONITY (které karta inherentně podporuje), případně až se Mercedes dohodne se zmíněnými největšími místními provozovateli nabíjecí infrastruktury, bude mít Mercedes alespoň našlápnuto tam, kde konkurenční Tesla se svou sítí Tesla Supercharger už dávno je.
Elektromobil Mercedes-Benz EQC je i díky časovému odstupu zas o něco dál, než přímá konkurence v podobě Jaguar I-PACE. Proti rozložitějšímu Audi e-tron má navíc i "elektromobilnější" feeling a přeci jen jistější dojezd.
Pro movité nadšence, kteří si chtějí vyzkoušet elektromobilitu pod trojcípou hvězdou, jde o jasnou volbu. Ti, kteří německý luxus až tolik nevyžadují, se nejspíš raději poohlédnou po levnější konkurenci z Jižní Koreje nebo USA.
Zdroj: Hybrid.cz