EQV
Nejprodávanější
Mercedes-Benz EQV je prvním elektrickým prémiovým MPV s třícípou hvězdou a prvním modelem EQ v podání divize Mercedes-Benz Vans.
foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV je prvním prémiovým MPV značky Mercedes-Benz s výhradně elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Na dynamické mezinárodní novinářské prezentaci ve Vídni – v městě, které patří mezi evropské průkopníky elektrické mobility – poprvé ukazuje své silné stránky v silničním provozu.
EQV kombinuje všestrannost Třídy V s výhodami nulových lokálních emisí. EQV je kromě toho také součástí ekosystému elektrické mobility, který zahrnuje inteligentní navigaci, aktivní řízení dojezdu, jakož i cloudové služby a aplikace.
Centrální ovládací jednotkou je informační a zábavní systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). EQV je navíc ve své třídě etalonem, díky dojezdu až 418 kilometrů a širokým možnostem využití, jimiž vychází vstříc rozmanitým požadavkům zákazníků.
Sada akumulátorů je uložena prostorově úsporně pod podlahou a opatřena ochrannými prvky proti poškození. Toto umístění rovněž snižuje těžiště vozidla a díky němu EQV nabízí stejnou úroveň variability a funkčnosti interiéru jako konvenčně poháněná Třída V.
Sedadla lze sestavit v rozmanitých konfiguracích pro přepravu až osmi osob. Variabilní zavazadlový prostor může mít objem až 1410 litrů. EQV je ideálním vozem pro rodiny i volnočasové aktivity. Stejně tak poslouží jako prestižní firemní vozidlo. Tento model se uplatní také při přepravě VIP, nebo hotelových hostů.
Výhradně elektricky poháněné MPV se vyrábí ve španělském závodě Vitoria na stejné montážní lince jako konvenčně poháněné vozy Mercedes-Benz Třídy V. To umožňuje flexibilní výrobu v závislosti na poptávce zákazníků.
Hnací síla je výsledkem maximálního točivého momentu 362 N.m. Elektromotor má nejvyšší výkon 150 kW a trvalý výkon 70 kW. Jízda s modelem EQV je díky tomu nejen plynulá a tichá, ale v neposlední řadě i díky již zmíněnému nízkému těžišti, také extrémně dynamická. Elektrickou energii dodává kapalinou chlazená sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 90 kWh (celkem 100 kWh).
Jízdní komfort zajistí na přání dodávané vzduchové odpružení AIRMATIC s automatickým udržováním stálé světlé výšky. V případě potřeby dokáže tento systém zvýšit světlou výšku. Ve vyšších rychlostech ji naopak snižuje. Tím se minimalizuje aerodynamický odpor vzduchu, což má pozitivní vliv na spotřebu elektrické energie, a tedy i na dojezd.
Elektrická inteligence
EQV je součástí ekosystému elektromobility, který pomáhá řidiči dojet do cíle bez obav z dojezdu. Klíčovou roli v tom hraje inovativní informační a zábavní systém MBUX a aplikace Mercedes me.
Všechna zobrazení a nastavení, specifická pro model EQ, se ovládají prostřednictvím 10,25“ dotykového displeje s vysokým rozlišením v menu MBUX EQ. Uživatelé mohou například aktivovat klimatizaci interiéru před jízdou, měnit nastavení pro nabíjení, ovládat navigaci s elektrickou inteligencí a využívat funkce Mercedes me Charge.
Elektrická inteligence přichází ke slovu již v okamžiku, kdy uživatel začne plánovat jízdu – buď prostřednictvím systému MBUX v samotném vozidle, nebo s předstihem prostřednictvím aplikace Mercedes me. To znamená, že celodenní rodinný výlet lze naplánovat doma u stolu v průběhu snídaně jednoduchým výběrem cíle a požadovaného času odjezdu, včetně funkce klimatizace interiéru před odjezdem.
Všichni tak budou usedat do vozu EQV vyhřátého nebo vychlazeného na příjemnou teplotu. MBUX na začátku jízdy aktualizuje trasu odeslanou z aplikace do vozidla na základě vícero faktorů, mezi něž patří například aktuální údaje o dopravě a počasí, topografie trasy, aktuální dojezd a dostupné nabíjecí stanice.
Inteligentní plánování trasy
Inteligentní navigační systém vždy vybere optimalizovanou trasu s malým počtem zastávek pro krátké nabíjení. Zohledňuje rovněž očekávanou dobu nabíjení. Přednost přitom dává rychlonabíjecím stanicím a také zajistí uvedení sady akumulátorů do optimálního provozního stavu pro nabíjecí proces.
Během jízdy je zbývající dojezd nepřetržitě aktualizován. Systém okamžitě reaguje na změny. Například na změnu stylu řízení, která ovlivní spotřebu elektrické energie. Zobrazení „Range on Map“ (Dojezd na mapě) umožňuje soukromým i firemním zákazníkům přímočaré a spolehlivé plánování trasy. Řidič okamžitě vidí zbývající dojezd.
Praktické nabíjení
Model EQV standardně umožňuje nabíjení střídavým proudem (AC) doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích výkonem až 11 kW nebo stejnosměrným proudem (DC) výkonem až 110 kW na rychlonabíjecích stanicích.
Funkce rychlého nabíjení znamená, že například řidiči taxislužby nebo jiných přepravních služeb mohou opakovaně nabíjet akumulátory mezi jízdami či během přípravy vozidla, aniž by ztráceli čas.
Uživatelé si mohou také definovat stav nabití, při němž vozidlo doporučí další nabíjecí zastávku, nebo zbývající dojezd po příjezdu do cíle.
foto: Mercedes-Benz
Mercedes me Charge poskytuje přístup k veřejným nabíjecím stanicím více než 300 poskytovatelů, včetně rychlonabíjecích přípojek IONITY. Před spuštěním nabíjení prokážou registrovaní zákazníci svou identitu prostřednictvím systému MBUX, aplikace Mercedes me, nebo karty Mercedes me Charge – všechno ostatní, včetně platby, proběhne automaticky.
Účinná rekuperace a jízdní režimy
Rekuperace kinetické energie při brzdění nebo uvolnění pedálu plynu přispívá k optimalizované hospodárnosti jízdy. Řidič si může individuálně nastavit intenzitu rekuperace pomocí páček na volantu. Na výběr má pět úrovní rekuperace:
∙ V poloze D Auto přizpůsobuje EQV úroveň rekuperace dynamicky a předvídavě s rozsahem zpomalení od 0 do - 2 m/s², a to na základě dat poskytovaných bezpečnostními asistenčními systémy, kamerou a funkcí navigace.
∙ V režimu D+ jede EQV setrvačností bez rekuperace (0 m/s2).
∙ V módu D zpomaluje EQV rekuperační sílou, která je porovnatelná s konvenčním brzděním motorem (-0,6 m/s2).
∙ V nastavení D– se rekuperační zpomalení zvýší na -1,5 m/s2.
∙ D - - znamená, že elektromotor poskytuje maximální rekuperační zpomalení -2 m/s2. V tomto režimu je možné vůz řídit jen jedním pedálem.
K dispozici jsou rovněž čtyři jízdní režimy, které nastaví vozidlo například pro maximální komfort, nebo maximální dojezd:
∙ Standardní nastavení C poskytuje maximální výkon elektromotoru 150 kW a maximální točivý moment 362 N.m, ve spojení s vysokým výkonem topení a klimatizace.
∙ Program E nabízí dobrý výkon topení a klimatizace, optimalizovaný dojezd, nejvyšší výkon 100 kW (150 kW po sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu) a maximální točivý moment 293 N.m.
∙ Režim E+ je konfigurován pro maximální dojezd. Výkon je snížen na 80 kW (150 kW po sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu) a maximální točivý moment na 293 N.m. Výkon topení a klimatizace je výrazně nižší.
∙ Mód S klade důraz na okamžité reakce pro sportovní jízdu. Elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 150 kW a maximální točivý moment 362 N.m v kombinaci s rychlými reakcemi na pohyby pedálu plynu a s výkonným topením a klimatizací.