Ve dnech od 16.12.2024 do 3.1.2025 bude Autonabíjení nabíjet baterky a užívat si vánoční čas. Při objednávce v tomto termínu a její úhradě obdržíte fakturu o úhradě, zboží však bude expedováno 6.1.2025.

⚡ Domácí nabíjení elektromobilů pomocí solárních panelů

Domácí solární elektrárna je nejlevnější způsob napájení elektromobilu.

Nejprve však musíte provést investici, která se vám vrátí za 6-10 let. Ano, to zní příliš dlouho. Ale myslete na to, že po těchto letech nebudete muset platit za elektřinu. Budete nabíjet auto zdarma, budete mít veškerou elektřinu v domě zdarma a možná si i přivyděláte prodejem solární energie do sítě. Sbohem účty.

Není to vzrušující pocit?

Od května do srpna 2022 vyrobila EU rekordních 12 % elektřiny ze sluneční energie. To je hodně!

Tohoto pěkného procenta bylo dosaženo částečně díky jednotlivcům a domácnostem, kteří si na střechy svých domů instalovali malé solární panely. Solární energie bude ještě populárnější, protože ceny plynu a elektřiny v Evropě se snaží doslova dosáhnout nebe.

Ale pojďme k věci. Nabíjení elektromobilu z obnovitelného zdroje energie vám osobně pomůže ušetřit pěkný peníz.

Kromě toho také pozitivně ovlivníte životní prostředí v celosvětovém měřítku. Zachraňujete svět a zároveň šetříte své peníze. Jak vám to zní?

Jde o to, že solární panely nemají motor ani výfuk.

Žádný motor = žádné toxické emise*.

Průměrná spotřeba elektromobilu je 0,2 kWh/km.

100 km - 20 kWh.

To znamená, že vaše osobní rozhodnutí přejít na fotovoltaické nabíjení bude mít opravdu velký význam.

Jen si představte, že můžete svůj elektromobil pohánět 100% čistou energií. Není to úžasné?

Co je ale potřeba k instalaci solárních panelů? A kdy pocítíte ty ohromující finanční výhody? Těmito a dalšími otázkami se budeme zabývat zde.

* Výroba lithium-iontových baterií je materiálově náročnější než výroba tradičních spalovacích motorů. I přes ekologickou stopu výroby lithium-iontových baterií jsou elektromobily stále mnohem šetrnější k životnímu prostředí než alternativy.

Kolik solárních panelů potřebujete k nabíjení svého elektromobilu?

Množství energie, které může jeden solární panel vyrobit během dne, se v jednotlivých evropských zemích velmi liší. Je v místě vašeho bydliště většinou slunečno nebo zataženo? Na odpovědi záleží.

Obecně hrají roli dva hlavní faktory:

  • Výkon solárního panelu (ve wattech): V internetových i kamenných obchodech najdete fotovoltaické panely s výkonem od 250 do 450 wattů a více.
  • Počet hodin sluneční špičky za den ve vaší oblasti: Přiznejme si, že fotovoltaické panely jsou ve Španělsku účinnější než v Norsku.
    Zde se například můžete podívat na průměrný počet hodin slunečního svitu za den v různých zemích za rok.

 solar_resource_maps_of_europe_17870a4824 (1)

Nezapomeňte, že počet slunečných hodin se liší také v závislosti na ročním období.

 

Kolik energie vyrobí solární panel za den?

Předpokládejme, že máte fotovoltaický panel o výkonu 400 W a žijete v oblasti, kde v říjnu svítí slunce 4 hodiny denně:

400 W (výkon) x 4 hodiny = 1 600 watthodin za den.

To znamená, že jeden 400W solární panel se 4 slunečními hodinami denně může vyrobit ≈ 1,6 kWh za jeden podzimní den (1 kWh = 1 000 Wattů).

Stejný trik můžete provést s jakýmkoli jiným panelem a získat pro vás relevantní číslo.

Nyní, když víte, kolik energie můžete získat s jedním fotovoltaickým panelem, zkontrolujte, kolik energie potřebuje váš elektromobil k nabíjení. Nezapomeňte, že elektromobil nemusíte nabíjet úplně od nuly. Tedy alespoň ne pokaždé.

Pokud má váš vůz baterii o kapacitě 40 kWh (např. Renault Mégane E-TECH Electric EV40) a na konci dne ji chcete doplnit o ¼, potřebujete přibližně šest solárních panelů vyrábějících 1,6 kWh denně.

10 kWh / 1,6 kWh ≈ 6 panelů

Pokud panely používáte pro další spotřebiče v domě, musíte se ujistit, že máte pro vše dostatek energie. Pokud vám tedy nevadí, že budete mít několik hodin vypnutou ledničku, protože se vám nabíjí auto. Můžete to udělat tak, že

  • instalací fotovoltaických panelů s vyšší kapacitou
  • zvýšením počtu panelů.

Doporučuje se používat FV panely s vyšší účinností, protože tak můžete ušetřit místo.

Existují tři hlavní typy solárních panelů:

  • monokrystalické (nejúčinnější)
  • polykrystalické (účinné)
  • namorfní (nejméně účinné)

Náklady na nabíjení elektromobilu pomocí fotovoltaických panelů

Platí pravidlo, že provoz elektromobilu je mnohem levnější než provoz vozidla na plyn, ať už se solární energií, nebo bez ní.

Pokud jde o využití přírodní energie pro nabíjení, hlavním nákladem je nákup samotných solárních panelů. Například 300W fotovoltaický panel vás vyjde na 150 až 400 EUR. Cena se zvyšuje spolu s výkonem.

Mějte na paměti, že k využití energie potřebujete také regulátor nabíjení, solární střídač a samostatnou baterii pro případ, že byste chtěli energii skladovat (a to nejspíš budete) - počáteční náklady mohou být poměrně vysoké. Nákup všech těchto věcí výhradně pro nabíjení automobilu není příliš výhodným řešením.

Smysluplnější je pořídit si dostatek panelů i pro provoz některých dalších domácích spotřebičů. Například pračku, troubu, topný systém, myčku nádobí atd. V takovém případě je nákup všech dalších jednotek pro využití fotovoltaických panelů zcela rozumný.

Jedna domácnost spotřebuje v průměru kolem 1 500 kilowatthodin ročně. Čtyřčlenná rodina potřebuje přibližně 4 500 kWh. Pokud si chcete tato čísla individualizovat, zkuste si ověřit spotřebu energie spotřebičů, které doma neustále používáte. Například moderní televizor potřebuje 50 až 60 wattů za hodinu, zatímco pračka spotřebuje 800 až 1000 wattů (≈ 1 kWh).

Ukládání elektřiny ze solárních panelů

Slunce nesvítí nepřetržitě, i když žijete na samém jihu. Proto je ukládání energie pro budoucí použití rozumné. Nákup baterie vás vyjde na 6 000 € nebo více v závislosti na velikosti. Ve většině případů vydrží nabitá 1-2 dny.

Důležité: Akumulátor pro ukládání solární energie je třeba zakoupit společně se všemi ostatními prvky fotovoltaického systému. Všechny součásti by měly vzájemně ladit.

Mohu získat nějaké dotace na fotovoltaické panely?

Pokud se rozhodnete pro solární energii, můžete počítat s podporou ve formě federálních daňových úlev a dotací. V Rakousku získáte určitou dotaci podle špičkového výkonu (měřeného v kWp) vašich fotovoltaických panelů. Například pokud vaše panely dokáží vyrobit maximálně 100 - 1 000 kWp, můžete od státu získat až 170 eur na kWp.

Kolik stojí domácí nabíjecí stanice pro elektromobily?

Pokud již máte nainstalované solární panely, potřebujete pouze domácí nabíjecí stanici, abyste mohli nabíjet svůj elektromobil přírodní energií.

Ceny inteligentních nabíjecích stanic začínají na 550 € (bez speciálních funkcí) a mohou dosáhnout až 2000 €. Ale žádný strach, nemusíte zkrachovat, abyste si pořídili kvalitní jednotku.

Naše nabíječka go-eCharger HOMEfix 11 kW s cenou 679 € vyhrála v únoru 2022 cenu Stiftung Warentest a byla vyhlášena nejlepší nabíjecí stanicí pro elektromobily. V současné době máte skvělou příležitost zakoupit nástupce tohoto modelu - go-e Charger Gemini 11 kW s vylepšenými standardy za 689 € (od 2. 12. 2022).

Na trh přichází stále více elektromobilů. Viděli jste vtipnou reklamu na BMW iX s Arnoldem Schwarzeneggerem a Salmou Hayek? Vsadíme se, že jste viděli i mnoho dalších reklam na elektromobily.

To vše dokazuje, že elektromobily jsou zde, aby zůstaly. Není divu, že vlády v různých zemích nabízejí dotace pro ty, kteří jsou ochotni učinit e-mobilitu součástí svého života.

Úspora peněz a zároveň ochrana životního prostředí je přece výhodná pro všechny, ne?

Fotovoltaické nabíjení elektromobilu: Jak dlouho to trvá?

Záleží především na:

  • rychlosti nabíjení vašeho wallboxu
  • elektromobilu, který vlastníte.

Existují také některé další faktory, jako je kapacita vašich fotovoltaických panelů, spotřeba solární energie vašimi domácími spotřebiči atd.

Přímo ze solárních panelů můžete nabíjet pouze od přebytečného proudu šesti ampér. To znamená, že pro jednofázové nabíjení musíte mít fotovoltaický přebytek alespoň 1,4 kW, pro třífázové 4,2 kW.

Nabíjení přebytků fotovoltaiky

Při výběru nabíjecí stanice pro vaše elektrické vozidlo zkontrolujte, zda umožňuje přebytkové nabíjení z fotovoltaických zdrojů. Přesně to umí naše kombinovaná nabíječka go-e Charger + go-e Controller.

Pokud máte solární panely, je pravděpodobné, že vám i po napájení domácích spotřebičů zbude nějaká energie navíc. Nabíjení fotovoltaickými přebytky znamená využití této energie k nabíjení vašeho vozidla namísto jejího vyhození do atmosféry.

Máte chytrou nabíječku a řídicí jednotku go-e Controller? Aktivujte jeho funkci PV surplus a nabíječka go-e Charger využije solární energii k doplnění akumulátoru vašeho vozidla, jakmile nějaká zbude.

Dynamické nabíjení pomocí solární energie

Představte si, že máte inteligentní wallbox s dynamickým řízením zátěže, jako je naše nabíječka go-e Charger s řídicí jednotkou go-e Controller.

Jakmile přijedete domů, začnete nabíjet svůj vůz a ten spokojeně přijímá solární energii o výkonu 11 kW. Pak se rozhodnete spustit pračku. Nabíječka rozpozná, že je nyní k dispozici méně energie, a sníží rychlost nabíjení.

Díky funkci dynamického vyrovnávání zátěže go-e Controller se můžete pohodlně usadit a odpočívat, aniž byste se museli starat o úpravu nastavení při každém použití myčky nádobí nebo klimatizace.

Souhrn

Jízda elektromobilem může být velmi levná a udržitelná. Domácí solární nabíjecí systém vám umožní jezdit na 100% přírodní energii. V případě, že máte dostatek energie ze solárních panelů pro nabíjení, je přebytečné nabíjení elektromobilu pomocí fotovoltaiky skvělým řešením.

Instalace solárních panelů a zařízení nezbytných pro jejich fungování vyžaduje odborníka. Jakmile je však vše připraveno, je nabíjení vašeho elektromobilu pomocí přírodní energie hračkou.