i3 94/120Ah
Nejprodávanější
Moderní městský elektromobil BMW i3 dostal větší akumulátory, přepracovaný infotainment a přišel o dvouválcového benzinového pomocníka. Jak jezdí vylepšený “bavorák” a můžete s ním v klidu vyjet za hranice betonové džungle?
foto: BMW
Poté, co BMW oznámilo, že upgradovaná verze modelu i3 přijde o “jistotu” v podobně spalovacího generátoru a prodlužovače dojezdu REX (range extender), se zvedla vlna otázek, jestli inovovaný čistě elektrický “bavorák” bude důstojným společníkem i na delší vzdálenosti.
Samotná automobilka i3 propaguje jako městské vozítko, ale na rovinu, za milion korun už auto musí umět víc. Původní akumulátory s kapacitou 33,2 kWh dostaly několik modulů navíc a výsledkem je celková kapacita 42,2 kWh a výrobcem udávaný reálný dojezd 260 km, což pro potřeby města bohatě stačí.
V praxi se však zkušení řidiči dostanou ještě dále, v optimálních městských podmínkách (bez topení, klimatizace) klidně i ke 350 km. Užitečným pomocníkem je silné regenerativní brzdění, které část energie vrací do hlavní baterie, a ještě částečně zastupuje hlavní brzdy. Ty mají podle údajů od českého zastoupení životnost i přes 80 tisíc km.
foto: BMW
Okresní cesty jsou ideálním kompromisem mezi rychlostí a spotřebou, pokud vyrazíte mimo vytížené časy a budete se držet rychlostních limitů, dá se komfortně na jednu “nádrž” urazit kýžených 260 km (a ještě zbyde) i na konci zimy, ostatně nám při testování místy sněžilo a teploty padaly k nule.
Pohonná jednotka je naladěná na 125 kW a disponuje točivým momentem 250 Nm, proto může řidič těžit z okamžitého nástupu síly přenášené na kola, v praxi se dá s autem bezpečně předjíždět i ve vyšších rychlostech. Ve městě z křižovatky vystřelíte jako jedni z prvních, vůz totiž zrychlí z místa na stovku za 7,3 s.
foto: BMW
Ačkoli se to na pohled nezdá, hliníkové šasi a bateriové moduly drží těžiště jinak vysoce působícího auta celkem u země, proto se nemusíte ani prát se stabilitou. Potenciálním rizikem jsou úzké pneumatiky a zadní pohon, s tím je potřeba počítat hlavně na mokru a sněhu, elektronická stabilizace je v mnichovském vozítku dobře odladěná, ale není všemocná.
Jistota i bez REXe
Vyrazili jsme i na dálnici, kde elektromobily mívají zpravidla největší spotřebu. Na autě je citelně znát zvětšený zásobník pro elektřinu, s lehkou nohou jste schopni otočit trasu z Hradce Králové do Prahy a zpět (přes 200 km) na jedno nabití, něco podobného bylo před pár lety spíše sci-fi, pamatujeme si doby, kdy ujet po dálnici přes 100 km v prvním Nissan Leaf byl malý zázrak.
Se zvyšující se rychlostí zákonitě roste spotřeba, takže nejideálnější jízdní profil na dálkové trasy je Eco Pro, který přidá klidně 40 km teoretického dojezdu (oproti profilu Comfort) zrcadleného na přístrojovém štítu. Pro extrémisty nebo “průseráře” má BMW režim Eco Pro+, ale tehdy jsou zcela vypnuty všechny komfortní spotřebiče.
Cenově dostupné elektromobily jako BMW i3, Renault Zoe, Nissan Leaf nebo Hyundai Kona Electric budou většinou svoje řidiče nabádat k opatrné jízdě, ale dostatečná kapacita akumulátorů dává jistotu, že cesty do 150 km ujedete v naprosto plném pohodlí, za každého počasí, bez nutnosti omezovat rychlost nebo nějak výrazně zdržovat dopravu.
BMW i3 tak už není jen moderním městským autem, ale plnohodnotným elektromobilem, se kterým se nemusíte bát vyrazit za hranice betonové masy a vláčet s sebou batoh v podobně benzinového prodlužovače dojezdu. Ono to přeci jen vypadá na pumpě trochu směsně, když u futuristicky vyhlížejícího elektromobilu tankujete benzin do miniaturní nádrže.
foto: BMW
Zelené už od výroby
Ekologie je pro samotnou elektromobilitu velmi důležitá, ať už kvůli filozofii nebo častému napadání od zarytých odpůrců pohonu budoucnosti. Oslovili jsme Davida Haidingera, tiskového mluvčího českého zastoupení automobilky BMW a získali pro vás několik faktů, zajímavostí a odpovědí na často kladené dotazy, které budou zajímat i majitele starších verzí modelu i3.
Jak to je s možným vylepšením starších verzí BMW i3 BEV nebo REX na větší akumulátorový modul? Bude službu BMW nabízet nebo spolupracovat s externími firmami, které by se do takového upgrade chtěly pustit?
David Haidinger (D.H.): V minulosti se tato možnost nabízela, nebyl o ni ale zájem. Aktuálně ji tedy nenabízíme.
Nové vozy BMW dostaly intuitivnější infotainment, je reálné, aby majitele starších strojů i3 na něj mohli také přejít?
D.H.: Nikoliv, aktualizace softwaru je možná, ale nezmění se rozložení a zobrazení ikon. Nové BMW i3 má novou generaci infotainmentu a možnost aktualizace proto bohužel není možná.
Uvažuje se také o verzi REX? Proč se REX teď nenabízí u modelu i3?
D.H.: S využitím 120Ah baterií REX nebude. Oficiálně pro Evropský trh skončil a nebude se již nabízet. Důvod je jednoduchý – jedná se o městské vozidlo, kde dojezd 260 km je více než dostatečný.
Jsou v plánu i další limitované edice nebo unikátní kusy, podobně jako byly série Starlight?
D.H.: Ano, například BMW i8 Roadster 4 elements by Milan Kunc, ze kterého poslouží výtěžek na čištění oceánů od plastů.
Bude i letos oficiální sraz členů klubu BMW iLECTRIC CLUB?
D.H.: Aktuálně v plánu na rok 2019 BMW iLECTRIC DAY zatím není.
Co může dělat řidič, když mu u nové i3 s většími akumulátory zkrátka dojde "šťáva"?
D.H.: Vozidlo vždy informuje řidiče o dojezdu. Kontrolky: 19 km, potom upozorňuje opět na 9 km. Při malém dojezdu omezuje výkon. Pokud dojde k vybití skoro na minimum, tak už neukazuje 1 km, ale informaci „low km“. V tento moment je již třeba vůz odstavit. Pokud by došlo k úplnému vybití, v rámci záruky mobility má klient nárok na odtah 4x za rok zdarma.
foto: BMW
Zajímavosti
- Celá výroba uhlíkových vláken v Moses Lake v americkém Washingtonu pro potřeby BMW je zásobována ze 100 % energií z vodní elektrárny.
- Kompletace aut v továrně v Lipsku – zdroj energie továrny je větrná elektrárna (4 větrné turbíny) – pokud v místě továrny málo fouká, továrna BMW i kupuje energii, ale rovněž z obnovitelných zdrojů (větrné elektrárny) – má na to certifikát. 100 % výroby BMW i tedy pracuje z obnovitelné energie.
- Při výrobě i3 se spotřebuje o 70 % méně vody než při výrobě BMW řady 1.
- Energie potřebná k výrobě ostatních, už tak na energii nenáročných modelů BMW, se u BMW i3 snížila o polovinu.
- 95 % vozidla BMW i3 je recyklovatelné.
- Obnovitelné, recyklované a recyklovatelné materiály pomáhají chránit životní prostředí a nahrazují běžné materiály, jako jsou plasty.
- V každé i3 je recyklovaných min. 27 PET lahví a několik plechovek od nápojů.
- Výplň dveří + přístrojová deska obsahují rostlinu KENAF (Bombajské konopí) – 70 % rostlina, 30 % PET. Specifikum rostliny KENAF je, že rychle roste a při růstu pohlcuje CO2.
- Interiérové lišty vyrobené z eukalyptového dřeva (interiér Lodge), eukalyptus je rychle rostoucí dřevina, čím BMW podporuje produkci O2.
- Kůže se barví listy olivovníku (není používaná chemie).
- Sedačky (Lodge) – vlna z ovcí chovaných u továrny v Lipsku, v létě chladí a v zimě hřeje (v interiéru Lodge).
- V areálu továrny v Lipsku se vyrábí bio med a mošt.
foto: BMW
Zdroj: Hybrid.cz