Praktický, pohodlný, prostorný, designový. Takový je nový elektromobil Volkswagen ID. Buzz. Má však i svá dvě velká ale.
Nejnovější přírůstek rodiny elektromobilů ID má být moderním znovuzrozením legendárního „hippie busu“ neboli prvního modelu Volkswagen Transporter T1. Podědil po něm i stylovou dvoubarevnost.
Na nostalgickou notu Volkwagen začal brnkat hlavně v USA, kde právě nedávno začal ID. Buzz prodávat s rozšířeným rozvorem (plus mírně větší baterií a také novým šetrnějším pohonným systémem AP550) u příležitosti návratu značky Volkswagen Bus do USA. Souběžně se ale delší Buzz právě nyní začíná prodávat i v Evropě.
My jsme k týdennímu testu během jara dostali ještě „klasickou“ standardní verzi tohoto nového MPV/osobní dodávky. Jako všechny ostatní verze se vyrábí v hlavním závodě značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru, který je jedním z nejmodernějších závodů pro výrobu automobilů na světě a domovem rodiny VW Bus.
Volkswagen ID. Buzz staví na stejné platformě a komponentech skládačky MEB jako všechny ostatní aktuální typové elektromobily koncernu. Délka 4712 mm a rozvor 2988 mm standardní verze (4962 mm a 3238 mm pro prodlouženou verzi) však dávají autu výrazně víc prostorových možností, než jaké má třeba Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq. A hned po prvním usednutí za volant nebo na zadní sedačky to pocítíte. Z každého kousku ID. Buzz na vás dýchá volnost, prostornost, svoboda.
Subjektivně je pro nás elektromobil Volkswagen ID. Buzz po designové a celkově estetické stránce dosud jedním z nejzajímavějších aut, které v posledních letech koncern vyprodukoval. O tom, že tentokrát dali inženýři a manažeři tvůrcům více volnosti, svědčí i nejrůznější vizuální vychytávky uvnitř kabiny. Například umně skryté siluety samotného auta. Hlavně ale oceňujeme čistý a ničím „nezáskládaný“ interiér plný odkladových prostor.
Skvělé jsou i posuvné dveře na obou stranách, které výrazně zvyšují celkovou praktičnost. Obří zavazadlový prostor o objemu 1121 litrů nedokáže dotáhnout asi žádné jiné evropské SUV ani MPV. Sklopení zadní řady sedadel vytvoří téměř dvojnásobný prostor o objemu 2123 litrů, kde můžete v klidu kempovat. Připlatit si navíc můžete za zvýšenou podlahu. Ta po sklopení zadních sedadel rovnou vytvoří dvě dvoulůžko. Maximální hmotnost nákladu je 589 kg.
Volkswagen ID. Buzz má spoustu předností, ale také několik větších či menších zádrhelů. Prvním je nepřítomnost frunku (předního zavazadelníku). To je ale v tomhle případě spíš maličkost. Horší je to se softwarem. Ten, podobně jako hardwarové komponenty, sdílí s ostatními členy rodiny ID. A všichni víme, jak to Volkswagen s vývojem svého softwaru má. Prostě na štýru.
Zdá se, že v tomto ohledu se bohužel koncern nemůže hnout z místa a aktuálně avizovaná restrukturalizace po nahrazení Herberta Diesse tomu nejspíš o moc nepřidá. Odezva softwaru je stále pomalá a pořád tu jsou i nedostatky v podobě nepřehlednosti nebo nelogičností. A to navzdory tomu, že VW už před dvěma lety zavedl OTA updaty softwaru (over-the-air).
Ve výbavě potěší 2x USB typ C na palubní desce plus 1x pro nabíjení, možnost bezdrátového připojení pro Apple Car Play (operační systém iOS) a Android Auto, LED světla vpředu i vzadu, multifunkční kamera vpředu či systém rozpoznávání dopravních značek. Skvělá jsou i elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Hodně pohodlná je středová loketní opěrka. Co naopak může být trochu problém jsou pevná okna u cestujících na zadních sedačkách.
Volkswagen ID. Buzz je primárně rodinné auto pro dlouhé výlety. A je k tomu skvěle uzpůsobený. Až na jedinou, zato ale kritickou součást – baterii. Prodávat tak velké auto určené pro dlouhé cesty přes celý kontinent s 82kWh baterií (77 kWh využitelných) je prostě špatná volba. Pozičně i cenově je ID. Buzz nastaven tak, aby patřil ke špičce elektromobilní nabídky koncernu a očekávali bychom od něj kapacity 100 kWh nebo ještě lépe 120 kWh, aby auto dokázalo reálně ujet alespoň 500 km na jeden zátah.
Potřeba větší kapacity baterie je o to naléhavější, že už příští rok má jít do prodeje verze s prodlouženým rozvorem (LWB) s pohonem 4×4 a výkonem 250 kW. LWB sice má už teď větší sadu akumulátorů s využitelnou kapacitou 85 kWh, ale i to je pořád málo. Natož pro severoamerický trh. Někdo by si mohl myslet, že se zvětšením baterie se projeví nedostatky 400V architektury, která ID. Buzz umožňuje nabíjet max. rychlost 175 kW DC.
Jenže jeho nabíjecí křivka je překvapivě slušná v tom ohledu, že ID. Buzz dokáže držet 100 kW až k 50%-55% nabití baterie a ještě do asi 75% nabití se pohybuje nad 85 kW. Časy nabíjení by tak ani při větší kapacitě neměly být zásadní překážkou a ID. Buzz zde příjemně překvapuje. Dokonce ani omezení max. rychlosti na 145 km/h není žádným velkým zádrhelem. Obzvlášť když ve většině Evropy platí dálniční maximum 130 km/h.
Papírová kombinovaná spotřeba WLTP je 20,8 kWh/100 km a celkový kombinovaný dojezd 417 km. Vyzkoušeli jsme, že reálný dojezd elektromobilu Volkswagen ID. Buzz po dálnici za jarních teplot je nějakých 240 – 280 km. Průměrná spotřeba totiž velmi snadno atakuje 30 kWh/100 km. Meziměstskými projížďkami ji můžete srazit k 25 kWh/km a dostat se tak na dojezd lehce přes 300 km, ale u jezdícího kvádru už prostě o moc níž jít nejde (cd = 0.29).
SPECIFIKACE
Volkswagen ID. Buzz
Typ pohonu: elektromobil
Max. výkon: 150 kW
Max. výkon po dobu 30 minut: 70 kW
Max. rychlost: 145 km/h
Spotřeba (kombinovaná, WLTP): 20,9 kWh/100km
Celkový dojezd – kombinovaný (WLTP): 417 km
Max. přípustná celková hmotnost: 2930 kg
Cena: od 1593 854 Kč
Cena elektromobilu Volkswagen ID. Buzz v Česku začíná na od 1 593 854 Kč vč. DPH (záruka 2 + 2 roky / 200 000 km, na vysokonapětové baterie vozidla se vztahuje záruka 8 let / 160.000 km (kapacita 70 %). A to je cena, za kterou bychom si představovali mnohem lepší dojezd než kolem 300 km, který nabízí 82kWh baterie. Být to reálně alespoň 500 km, byla by to cena ospravedlnitelná.
Zdroj: Hybrid.cz