Ve dnech od 16.12.2024 do 3.1.2025 bude Autonabíjení nabíjet baterky a užívat si vánoční čas. Při objednávce v tomto termínu a její úhradě obdržíte fakturu o úhradě, zboží však bude expedováno 6.1.2025.

Model 3/Y

Nejprodávanější

Wallbox Pulsar Plus cerna
od 19 560 Kč –5 %
Wallbox Pulsar PLUS
Skladem
Kód: PLP1-0-2-4-9-002
Původně: 19 560 Kč  (–5 %)
od 18 490 Kč
(od 15 280,99 Kč bez DPH)
Wallbox A EV
Autonabíjení WLBX
Ve výrobě
Kód: WLBX-T2-16
 
od 11 990 Kč
(od 9 909,09 Kč bez DPH)
Autonabijeni GO 11kW
 
10 890 Kč
(9 000 Kč bez DPH)
Autonabijeni GO 11kW
 
od 11 890 Kč
(od 9 826,45 Kč bez DPH)
Webasto Pure II Black Edition
18 490 Kč –20 %
Webasto Pure II Black Edition
Skladem
Kód: 5110495C
Původně: 18 490 Kč  (–20 %)
14 790 Kč
(12 223,14 Kč bez DPH)
T2 ev nabijeci kabel autonabijeni
 
od 3 590 Kč
(od 2 966,94 Kč bez DPH)
Ratio SOLID
Ratio SOLID
Skladem
Kód: 38810
 
od 17 590 Kč
(od 14 537,19 Kč bez DPH)
E line Straight Cable T2 T2
 
od 4 590 Kč
(od 3 793,39 Kč bez DPH)
Webasto Next
od 20 690 Kč–10 %
Webasto Next
Skladem
Kód: 5111121F
Původně: 20 690 Kč  (–10 %)
od 18 620 Kč
(od 15 388,43 Kč bez DPH)
94 položek celkem
T2 ev nabijeci kabel autonabijeni
Tip
od 2 966,94 Kč bez DPH
od 3 590 Kč
Kód: CHRG-T2-11-5M
E line Straight Cable T2 T2
od 3 793,39 Kč bez DPH
od 4 590 Kč
Kód: 39931
S3XY Commander Gen2
3 958,68 Kč bez DPH
4 790 Kč
Kód: 22933
Vinutý EV nabíjecí kabel Typ 2
4 619,83 Kč bez DPH
5 590 Kč
Kód: 39935
phoenix
od 4 785,12 Kč bez DPH
od 5 790 Kč
Kód: 1623508
39809 Premium Cable Hero Shot background zwart (003)
Akce Tip
6 990 Kč –10 %
5 198,35 Kč bez DPH
6 290 Kč
Kód: 39829
79915 1000 int 04
5 611,57 Kč bez DPH
6 790 Kč
Kód: 1627135
S3XY Buttons
Tip
6 024,79 Kč bez DPH
7 290 Kč
Kód: 22932-8
Nahoru
Další produkty

Nový majitel elektromobilu Tesla Model 3 s ním během tři čtvrtě roku najel 45 000 km. Vyrazil mimo jiné i na dovolenou do Chorvatska.

Elektromobil Tesla Model 3 u nabíjecí stanice

Elektromobil Tesla Model 3 u nabíjecí stanice
foto: archiv autora

 

autor: Jiří Janata

Od konce září 2019 vlastním elektromobil Tesla Model 3 Long Range all-wheel drive. Elektromobil jsem koupil z ekonomických a technologických důvodů – jednoduše poměr ceny a funkcí měla Tesla Model 3 nejlepší. Sehnat klasický automobil 4x4 s podobnými funkcemi a výbavou znamená cenu jen o něco málo nižší.

Za nižší cenu bych ale dostal méně výkonné auto s vyššími provozními náklady navíc bez technologických vychytávek elektromobilů, jako je třeba možnost zapnutí klimatizace na dálku a vychlazení interiéru.

Za necelých 9 měsíců mám najeto 45 000 km s velmi vysokým využitím DC nabíjecích stanic (67 % nabíjení DC, 33 % AC), což se patrně podepsalo na degradaci baterie, která je nyní na úrovni 6,5 % (dle TeslaFi jsem cca 1,5 % pod průměrem ostatních Tesla Model 3).

Na začátku června jsem měl dovolenou a všiml jsem si, že v Chorvatsku přibylo hodně nových nabíjecích stanic. Počasí vypadalo přijatelně a turistická sezóna prakticky ještě nezačala a tak jsme ve dvou vyrazili na jih Chorvatska.

Naplánovány byly nějaké výlety, trochu koupání ve studeném moři, jednoduše aktivní dovolená. V autě bylo dohromady cca 70 kg vybavení a zaplněný byl jen zadní kufr.

Nabíjecí zastávky měly trvat dohromady hodinu, což je na 13 hodinovou cestu naprostý standard i se spalovacím automobilem. Ve výsledku se kvůli zkoušení jednotlivých nabíječek cesta o několik desítek minut protáhla, ale nakonec nebyla cesta díky častému pohybu na odpočívadlech tak monotónní.

Cesta z Prahy do Splitu je dle trasy 1000-1100 km dlouhá. Před rokem byla tato cesta, s elektromobilem jiné značky než Tesla, s trochou nadsázky, výletem jen pro opravdové nadšence. Rok uběhl jako voda a na chorvatských dálnicích je situace prakticky lepší než v České republice.

V tomto úvodním článku bych rád popsal svoje zkušenosti s cestou po dálnicích na jih Chorvatska. Jak se dostanete do Chorvatska už je na vás, celkově je ale situace jak v Rakousku, tak i v dalších obvyklých tranzitních zemích bezproblémová.

Cestou se dají využít jak placené, tak i nezpoplatněné nabíječky (za všechny 120 kW nabíječka na náměstí ve městě Hartberg u dálnice A2 v Rakousku).

Všechny popisované nabíječky jsou provozované společností Elen a jsou nezpoplatněné. Jejich zpoplatnění je plánováno od roku 2021, přičemž mobilní aplikace se již testuje.

Příjezd od slovinských hranic k Záhřebu je možný buď ze západu po dálnici A3, kde na vás již po 5 km čeká na odpočívadle Gradna jih jedna 50 kW nabíječka nebo od severu, po dálnici A2 od Mariboru, která je zatím bez nabíjecí stanice, ale už po 63 km od hranice jsou na odpočívadle Plitvice jih u Záhřebu 2 nabíjecí stanice o výkonu 50 kW.

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih

Nabíjecí stanice Vukova Gorica jih
foto: archiv autora
 

Cesta na jih Chorvatska je ale ještě před námi a může být klidně i 500 km dlouhá, tak není důvod zdržovat se na 50 kW stanicích. Kousek od města Karlovac, 60 km od odpočívadla Plitvice je na odpočívadle Vukova Gorica jih první 175 kW nabíječka a k tomu ještě dvě 50 kW nabíječky.

Pro spuštění nabíjení na 175 kW stanici je třeba jakákoli RFID karta. Maximální výkon s Tesla Model 3 byl 141 kW a nabití z 10 do 80 % trvalo přesně 30 minut. Na tomto odpočívadle se staví McDonald's a renovují toalety, takže 30 minutová zastávka by neměl být žádný větší problém.

Další odpočívadlo na dálnici A1 s bezplatnou nabíječkou je Brinje západ, kde je 1 stojan ABB Terra 53-CJG o výkonu 50 kW. Od odpočívadla Vukova Gorica je vzdálené jen 64 km, takže i auta s naprosto minimálním dojezdem dokážou mezi těmi dvěma nabíječkami bez problémů přejet.

Zajímavější situace je ale na odpočívadle Zir západ, které je vzdálené od Brinje 82 km, resp. 146 km od minulé 175 kW nabíječky Vukova Gorica. Zde na nás čekají dokonce 2 stojany o výkonu 175 kW a k tomu jeden o výkonu 50 kW. Autentifikace na 175 kW nabíječce je znovu možná s jakoukoli RFID kartou.

Tesla Model 3 spotřebovala na 146 km 46 % baterie při prudkém dešti, takže další 175 kW nabíječka byla velmi příhodná. Na tomto odpočívadle se dá v čerpací stanici sehnat přijatelná káva a toalety byly zjevně nedávno zrekonstruované.

Po 70 km se už dostáváme k moři. Na odpočívadle Nadin jih kousek za Zadarem je jedna 50 kW nabíječka. Na odpočívadle na druhé straně dálnic je také jedna, ale obě, ačkoli vypadají aktivní, ještě nefungují. Nabíjecí proces je možné spustit, ale zhruba po 2 sekundách se sám od sebe ukončí. Musíme tedy pokračovat dále.

Nabíjecí stanice Prokljan

Nabíjecí stanice Prokljan
foto: archiv autora
 

Naštěstí už po 35 km (105 km od poslední nabíječky) je odpočívadlo Prokljan jih (kousek před Šibenikem a národním parkem Krka), kde jsou dvě 50 kW nabíječky. 15. 6. 2020 fungovala jen jedna nabíječka, ale velmi pravděpodobně budou od července znovu fungovat obě.

Pomalu se blížíme ke Splitu a většina turistů už opustila dálnici. Na odpočívadle Kozjak jih (63 km od poslední nabíječky) těsně před Splitem se staví jeden 50 kW stojan, ale bude v provozu až za několik týdnů.

Pokud tady budete chtít nabíjet, máte už jen jednu možnost téměř na konci dálnice A1 na odpočívadle Raščane, které je na rozdíl od všech ostatních přístupné pro oba směry.

Asi 134 km od poslední funkční nabíječky, resp. 71 km od nově budované, najdeme 2 stojany o výkonu 50 kW. Na tomto odpočívadle je možné dojít asi na 500 m vzdálený památník padlým chorvatským vojákům, ze kterého je krásný výhled do okolí.

Pro někoho může být ještě relevantní 50 kW nabíječka ve městě Ploče (město na konci dálnice A1), která je prakticky naproti trajektu na Trpanj a dá se využít pro doplnění energie, pokud budete čekat na trajekt.

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1

Tabulka nabíjecích stanic na chorvatské dálnici A1
foto: archiv autora
 

Na závěr ještě přehledná tabulka s vyznačenými vzdálenostmi mezi jednotlivými nabíječkami na dálnici A1. Další 3 placené MOL Plugee 50 kW nabíječky jsem v tomto roce nenavštívil a pro léto 2020 ani nejsou nijak relevantní. Příští rok, pokud budou nabíječky od Elenu velmi drahé, je možné, že znovu budou levnou možností, jak dobít hodně energie.

V příštích dvou článcích se budu věnovat poskytovatelům nabíjení v Chorvatsku, možnostem nabíjení ve městech a cestě zpět do České republiky. Pokud zvažujete nákup elektromobilu Tesla, tak můžete využít můj odkaz, abyste získali 1500 km na Superchargerech zdarma.

Zdroj: Hybrid.cz