Model S
Nejprodávanější
Ing. František Kubiš patřil mezi první majitele elektromobilu Tesla Model S v Česku. Je velkým propagátorem elektromobility a o své zkušenosti se rád podělí, tak jako v tomto případě. Dva roky a 75 000 km v Modelu S!
foto: Tesla Motors
Jak se projevuje stárnutí baterie?
Stručně: po dvou letech a více než 75 000 najetých km je úbytek kapacity cca 5%.
Podrobně: Dle toho co jsem našel na cizích fórech, tak stárnutí, které pozoruji, je trochu vyšší než průměr, který hlásí ostatní uživatelé ze světa.
To jestli je to důsledek vysokého počtu maximálních zrychlení při předváděcích jízdách, které mají u mého auta hojné zastoupení, nebo jestli se jedná o statistickou odchylku na úrovni jednoho procenta, popřípadě za to může následující jev který tady popíšu, nechť posoudí odborníci.
Když jsem několik měsíců neměl delší cestu a nabíjel jsem pouze v malém intervalu mezi 60 % a 80 %, tak mi auto při nabití na 100 % hlásilo pokles typického dojezdu na 367 km, což by odpovídalo poklesu kapacity na 91,7 % původní hodnoty.
Když jsem se dotazoval v Tesle jestli to je v pořádku, tak mi řekli, že baterie je v pořádku, ale že díky tomu, že jsem již dlouho neměl dlouhou jízdu následovanou souvislým nabitím na 100 %, tak auto nemá jak zjistit skutečnou kapacitu baterie a proto zobrazuje nižší kapacitu.
A skutečně, když jsem následně měl několik dlouhých jízd po kterých mi zůstalo v baterii pouze pár procent dojezdu a následně jsem jedním zátahem nabil do plna tak mi po každém takovém cyklu stoupla predikce typického dojezdu o několik kilometrů a po čtyřech cyklech již auto ukazovalo 379 km (94,7%).
Po mé poslední cestě Evropou, několika za sebou následujících hlubších cyklech a vícenásobném nabíjení na Superchargerech mi auto hlásilo dojezd 382 km (95,5%)
Nicméně ani po této zkušenosti nedoporučuji trápit baterku zbytečným hlubokým cyklováním nebo častým nabíjením na 100 %, protože jak jsem psal výše, jedná se pouze o predikci dojezdu a pokud auto jednou do měsíce necháte plně dobít, tak se reálný dojezd uvedeným hlubokým cyklem nezmění, pouze se zpřesní odhad auta kolik má energie v baterce.
Stalo se, že by jste ráno neměl auto dostatečně nabité?
Stručně: Ne, ale jednou tomu moc nechybělo.
Podrobně: Byl jsem u známého na návštěvě a večer jsem dal auto nabíjet. Dle jeho doporučení jsem nastavil 16 A s tím, že zásuvka je jištěna 16 A barák má jištěn 25 A. Naštěstí jsme si ještě vykládali když najednou blackout. Jak jsme za chvilku zjistili, tak se aktivací noční sazby aktivoval i bojler, který si chtěl vzít taky 16 A, což ve spolupráci s tím co si brala Tesla již přetížilo hlavní jistič.
Řešení bylo jednoduché stačilo nabíjecí proud Tesly nastavit pod 9 A a jistič pak již v pohodě zvládl obě zátěže najednou. Od té doby když nabíjím na cizím místě kde nevím jaké mám rezervy v jištění, tak nastavuji nejnižší nabíjecí proud, který mi zajistí, že auto bude cca hodinu před plánovaným odjezdem nabito. Většinou si vystačím proudem do 12 A a od té doby se mi nestalo, že by jištění vypadlo.
Jaká je poruchovost a jaké máte zkušenosti se servisem?
Podrobně: Teslou doporučený interval pro garanční prohlídky je 20 000 km a ačkoli to není povinné, tak na garančky jezdím. Jednak mám jistotu, že auto je i po hardwarové stránce aktuální a zároveň mám pocit, že tím podporuji Teslu v jejím snažení.
Odměnou mi je, že po každé návštěvě si připadám, že odjíždím v novém autě. Nejenže auto vždy umyjí a vysají, ale zatím mi pokaždé něco doplnili nebo vyměnili navzdory tomu, že jsem se pokaždé domníval, že závady které hlásím jsou nepodstatné drobnosti.
Při první garančce mi namontovali titanový štít pro ochranu baterií, opravili nabíjecí proud na 32A a vyměnili pouzdro klíče. Kromě toho jsem si zaplatil za výměnu čelního skla, které mi prasklo kvůli odletujícímu kamínku.
Při druhé garančce mi vyměnili stykač uvnitř hlavní baterie (kvůli snížené spolehlivosti začali používat jiný typ tak ho starším vozům vyměňovali preventivně v rámci garance), doplnili stínění pod displejovou jednotku aby nebylo přehrávání audia rušeno mým mobilem, který občas pokládám do kastlíku pod displejem.
Při třetí garančce mi vyměnili střešní okno. Já jsem s ním sice neměl potíže, ale protože u některých uživatelů se někdy okno nedovřelo tak změnili zavírací mechanizmus a preventivně měnili všem se starým mechanizmem.
Navíc mi vyměnili i pouzdro druhého klíče (na klíči jsem ještě nepozoroval žádnou degradaci, ale výměnu odůvodnili tím, že starý typ pouzdra po nějaké době praskal kolem tlačítka).
Připomínám, že moje auto je z první várky dodané do Evropy a nedostatky, které u něj Tesla řešila doplněním, nebo výměnou dílů se u současné sériové produkce již nevyskytují a osobně považuji jejich výměnu za důkaz zodpovědného přístupu Tesly ke svým zákazníkům. Prostě je to daň za to, že jsem jedním z prvních uživatelů a užívám si auto o dva roky déle než ti co ho objednají až teď s vychytanými mouchami :-).
Je elektromobil bezpečný pro chodce při své tichosti?
Stručně: po 4 letech používání elektromobilů tvrdím, že je.
Podrobně: Dle mých osobních zkušeností je tento "problém" zveličován hlavně těmi, kdo elektromobilem nejezdí. Ano, už se mi stalo, že mi při jízdě krokem chodec vstoupil do cesty, popřípadě neuhnul, když jsem jel za ním.
Ale nikdy tím nevznikla situace, která by mohla kohokoli ohrozit. K tomuto jevu stejně dochází pouze, když se jede krokem po čistém rovném povrchu (například podzemní parkoviště obchodních domů) a jsem přesvědčen, že kromě menšího zdržení auta u toho nic nehrozí.
Je pravda, že jsem zpočátku i cyklisty míjel o dost opatrněji než se spalovákem, ale pak jsem zjistil, že jakmile jedu 20 a víc km/h tak cyklisté i choci již slyší hluk odvalujících se kol (pokud mne neslyší tak by neslyšeli ani moderní spalovák). V podstatě můžete udělat jednoduchý test jakýmkoli moderním spalovákem.
Postavte se na kraj silnice a nechte kolem sebe jezdit někoho rozdílnými rychlostmi a pokuste se (nejlépe se zavřenými očima) určit, jaký zvuk vlastně slyšíte. Pravděpodobně zjistíte, že když se auto blíží konstantní rychlostí nad 20 km/h tak slyšíte prakticky pouze kola, popřípadě ve vyšší rychlosti aerodynamický hluk a motor uslyšíte až když se auto vzdaluje a míří na Vás výfukem.
Samozřejmě pokud auto prudce zrychluje a motor řve tak je spalovák slyšet o hodně víc, nicméně pokud někdy budete mít možnost stát pár kroků od Tesly (nejlépe ve směru jízdy) když řidič dupne na pedál, tak Vás to možná vyleká víc než ten spalovák. Pneumatika v plném záběru na hranici smyku totiž vydává charakteristický zvuk, který je částečně slyšet například na tomto videu:
A to se ta Tesla vzdaluje - představte si, že jede směrem k Vám a ten zvuk sílí místo aby slábl. V Tesle sice nejde pustit varovný zvuk pro chodce, ale pokud o varovné zvuky moc stojíte tak si stačí pustit jalékoli přehrávání.
Například tím, že si mezi oblíbené audiozáznamy zařadíte nahrávku klapotu konských kopit, nebo zvonění tramvaje, můžete kdykoli třemi tuknutími na obrazovce své okolí obšťastňovat originálním varováním pro chodce :-)
Co považujete za největší přednost auta?
Stručně: to, že jezdí na elektřinu :-)
Podrobně: Když k vlastnostem auta přidám, že si elektřinu na jeho provoz minimálně z 50 % vyrobím na vlastní střeše už bych možná ani nic dalšího nepotřeboval, ale je toho víc. Rychlost a přesnost reakce vozu na náhlou změnu situace zásadně ovlivňuje bezpečnost.
Okamžitá reakce na akcelerační pedál poskytuje další dimenzi bezpečnosti a v situaci kdy jste ve spalováku odkázán pouze na brzdění tak tady máte možnost z nebezpečné situace vypadnout pouhým dupnutím na plyn.
Nejlépe to asi vystihuje příhoda z dubna 2015, když jsem po delší době opět řídil spalováka. Bylo to BMW pětkové řady a v situaci když byl před námi dlouhý volný úsek jsem pozvolna začal předjíždět auto, které jelo cca 70 km/h.
Byl jsem skoro vedle něj když se na v dálce objevilo protijedoucí auto. Reflexivně jsem sešlápl plyn na podlahu abych urychlil předjíždění, následovala asi nejdelší vteřina mého života.
BMW sice začalo zvedat otáčky, ale protože zároveň podřazovalo tak se nějakou dobu skoro nic nedělo, nakonec motor zabral a nastoupilo zrychlení odpovídající této kategorii aut. Předjíždění jsem nakonec dokončil s bezpečnou rezervou, ale to co jsem v té vteřině cítil asi nezapomenu do konce života.
S tím, že auto jezdí na elektřinu přímo souvisí i další důsledek, který jsem si donedávna neuvědomoval a tím je chybějící pach oleje a benzínu v garáži. Uvědomil jsem si to až přednedávnem kdy v garáži mladší syn na pár dnů zaparkoval svou stařičkou E30, aby trochu poléčil rezivějící karoserii.
Byl to zajímavý pocit, protože až když tam to auto stálo tak se mi jasně vybavilo, že v minulosti jsem tyto pachy v garáži považoval za tak samozřejmé, že jsem je vůbec nevnímal.
Obtížně lze popsat příjemný pocit z toho, že poslední dva roky jsem ani jednou nebyl u benzínky, za účelem tankování a nebýt tělesných potřeb tak bych tam asi nezastavil vůbec.
Co se Vám na autě nelíbí?
Stručně: hlučnost 21" kol a cena za pneumatiky.
Podrobně: Připouštím, že interiéry evropských konkurentů jsou v této cenové hladině preciznější, ale v porovnání s auty které jsem měl před Teslou je to absolutní bomba a nestěžuji si.
Z počátku jsem sice postrádal úložné prostory ve dveřích, nicméně po chvíli jsem si zvykl a nejenže už mi nechybí, ale kabina působí mnohem uklizenějším dojmem než v Nissanu Leaf, který kastlíky ve dveřích má.
Zdroj: Hybrid.cz