Niro Plug-in Hybrid
Nejprodávanější
Stejně jako má Hyundai Ioniq své tři varianty pohonu, dostane je brzy i Kia Niro. Po testu její hybridní verze jsme tedy vyzkoušeli plug-in hybrid.
foto: Hybrid.cz
Proti čistě hybridní verzi Kia Niro Hybrid je příplatek za plug-in hybrid nemalých 375 000 Kč. Základní cena Kia Niro PHEV začíná na 984 980 Kč a na auto dostanete záruku 7 let/150 000 km.
Oficiální čísla říkají, že průměrná kombinovaná spotřeba na prvních 100 km bude 1,3 l/100 km, čistě na elektřinu ujede díky 8,9kWh baterii až 58 km a dobíjet ji budete 2 a čtvrt hodiny. V reálu je samozřejmě všechno poněkud méně optimistické.
Městský crossover, velikostně odpovídající Fordu C-MAX, reálně zvládá ujet čistě na elektřinu spíš nějakých 40 km až 45 km normální jízdou v jarním a letním počasí, na letních pneumatikách. V závislosti na kvalitě domácí elektroinstalace se nabíjí spíše kolem tří až čtyř hodin.
foto: Hybrid.cz
Palubní nabíječka má max. výkon 3,3 kW (230 V, 15 A), ale takovým výkonem zvládne bezpečně nabíjet jen z Mennekes kabelu Typ 2. Nabíječka dodávaná s vozidlem umí rozpoznat proud ze sítě, ale je omezen na max. 10 A/230 V.
Městský crossover, který někdo může označovat i jako hatchback, pohání stejný 1,6l GDi motor o výkonu 104 koní (77,2 kW) jako čistě hybridní Niro. Elektromotor ovšem nabízí vyšší výkon 60 koní (44 kW). Celkový výkon pohonného ústrojí je pak 141 koní (104 kW).
foto: Hybrid.cz
Je proto cítit, že zrychlení je proti hybridní verzi lepší. Oficiálně zvládne Niro PHEV zrychlit 0-100 km/h během 10,8 sekundy. Max. rychlost je omezena 172 km/h, což naprosto dostačuje pro pohodlné cestování.
Stejně jako hybridní Niro, i plug-in hybridní verze působí jako normální a rodinné auto. Přehledná palubní deska, jednoduchý volič jízdních režimů a žádný přehršel jízdních módů (jediný je vlastně Sport). Za to všechno sbírá auto plusy.
foto: Hybrid.cz
Líbila se nám i spotřeba. Je samozřejmě vzdálena oficiálnímu průměrnému údaji, ale přeci jen se nám ji při 100km až 150km výletech dařilo držet v rozmezí 2,8 l/100 km až 3,5 l/100 km. Po ujetí 1497 km nám nakonec palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 2,9 l/100 km s tím, že auto jsme pravidelně po každé jízdě nabíjeli.
foto: Hybrid.cz
O přenos síly motoru na přední kola se stará dvouspojková šestistupňová automatická převodovka. Není jí co vytknout. Nenabízí samozřejmě tak plynulý chod jako CVT, resp. e-CVT u Toyoty, ale žádného škubání se bát nemusíte. Pokud ale rádi dupete na plyn, budete si muset zvyknout na vyšší hluk, protože automatická převodovka ráda řadí až při vysokých otáčkách.
foto: Hybrid.cz
Baterie je umístěna v kufru, čímž se jeho objem snížil na neoslnivých 324 litrů. Objem palivové nádrže činí 43 litrů, což při pravidelném nabíjení a průměrné spotřebě kolem 3 l/100 km dává slušný nájezd na jedno naplnění. Ale jako u každého plug-in hybridu, i v případě Niro PHEV nejvíc záleží na pravidelnosti nabíjení.
Jízními vlastnostmi se auto v zásadě nijak neliší od hybridní verze. Plug-in hybridu Kia Niro PHEV tak prakticky není vytknout co jiného, než vysokou cenu. Ta jde ale ruku v ruce s ostatní konkurencí v ranku plug-in hybridů, které se dnes prakticky všechny pohybují kolem jednoho milionu korun.
foto: Hybrid.cz
Navíc nutné zmínit i čistě elektrickou konkurenci, jakou je např. Hyundai Kona Electric. Tohle auto se už i v Česku začíná prodávat, a to za cenu začínající na 899 990 Kč (dojezd 312 km WLTP), s dojezdem 482 km WLTP vás pak elektrická Kona vyjde na 1 059 990 Kč.
To už tak propastný rozdíl od plug-in hybridního Nira není. Dostanete přitom plně elektrické auto bez starosti o spalovací agregát. Pravda, Kona je svými rozměry o něco menší, ale kupodivu má například o malinko větší kufr (332 litrů).
Zdroj: Hybrid.cz