⚡ Dotace 2020
Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita – výzva V.
Cílem programu je podpora konkurenceschopnosti podniků a udržitelnosti české ekonomiky prostřednictvím zavádění inovativních technologií v oblasti elektromobility.
- Dotace získané v rámci programu Nízkouhlíkové technologie slouží ke zvýšení využití efektivnějších a spolehlivějších nízkouhlíkových technologií, které se běžně v ČR komerčně neuplatňují.
- Podporu mohou čerpat podniky všech velikostí realizující projekty mimo území hl. města Prahy.
- Lze podat až 10 žádostí na IČ.
- Alokace pro pátou výzvu je stanovena ve výši 50 mil. Kč.
Harmonogram 5. výzvy
- Vyhlášení výzvy: 2. 12. 2019
- Příjem žádostí: 6. 1. 2020
- Ukončení příjmu žádostí: 28. 5. 2020
- Způsob hodnocení žádosti: průběžná
Kdo může žádat
Program je určen pro podniky všech velikostí, pro velké podniky je ovšem alokace výzvy omezena na 20 mil. Kč.
Konkrétně pak:
- Fyzické osoby zapsané i nezapsané v OR,
- Obchodní společnosti (v.o.s., s.r.o., a.s., k.s.)
- Družstva (vyjma Bytového družstva)
- Zemědělský podnikatel
- Evropská společnost
- Národní podnik
- Státní podnik
- a další
Podporované aktivity
- Zavádění inovativních technologií v nízkouhlíkové dopravě, tj. silniční elektromobily - podporovány tyto kategorie silniční vozidel:
- L (motocykly, čtyřkolky)
- M1 (osobní)
- M2 a M3 do 7,5 t (minibus)
- N1 a N2 do 12 t (nákladní)
- Pořízení neveřejných (rychlo)nabíjecích stanic v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu (+ baterie a FVE, pokud jsou součástí nabíjecí stanice)
Na co lze žádat dotaci - způsobilé výdaje
- dlouhodobý hmotný majetek
- dlouhodobý nehmotný majetek
- projektová dokumentace
Výše dotace
Výše dotace se pohybuje v rozmezí 250 tis. – do výše dle pravidel veřejné podpory de minimis:
- V kategorii vozidel M1 (osobní):
- V kategorii vozidel L, M2, M3, N1 a N2:
Specifické podmínky
- Podporovány nebudou turistická zařízení (hotely, restaurace apod.) a výzkumně-vývojové projekty.
- Při hodnocení způsobilosti bude aplikováno speciální hodnocení inovativnosti.
- Na 1 IČ je možné podat max. 10 žádostí o podporu.
- V rámci V. Výzvy programu NUT je možné pořizovat elektromobily kategorie M1 pouze s pořizovací cenou do 1 250 000,- Kč bez DPH
- Podpořené projekty budou mít povinnost:
- o realizovat diseminační aktivity
- o uspořádat veřejnou akci (konferenci, seminář, workshop) tematicky zaměřenou na předmětnou inovativní technologii
Další náležitosti
Splňovat podmínky bezdlužnosti, nebýt tzv. podnikem v obtížích, nemít koncového majitele v daňových rájích aj. – podmínky jsou uvedeny ve Výzvě programu (https://www.agentura-api.org/wpcontent/uploads/2017/06/NUT_V%C3%BDzva-III-elektromobilita-2.pdf – kapitola 4)
Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita – Výzva V
Příloha č. 1 - Kategorie CZ-NACE
Příloha č. 2 - Vymezení způsobilých výdajů
Příloha č. 3 - Model hodnocení a kritéria pro hodnocení a výběr projektů
Příloha č. 4 - Podnikatelský záměr elektro vozidla mimo skupinu M1
Příloha č. 4 - Podnikatelský záměr elektro vozidla skupiny M1
Příloha č. 5 - Pravidla pro žadatele a příjemce z OP PIK - zvláštní část
Příloha č. 6 - Vzor rozhodnutí o poskytnutí dotace
Příloha č. 7 - Oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší
Často kladené otázky
V příloze Kategorie CZ-NACE předmětu projektu jsou definovány nepodporované sektory. Všechny ostatní kategorie CZ-NACE, které tato příloha neuvádí, jsou tedy podporované?
- Ano.
Je třeba v rámci Výzvy Nízkouhlíkové technologie dokládat energetický posudek?
- Energetický posudek není povinnou přílohou žádosti o podporu. Všechny povinné přílohy jsou vždy uvedeny v textu Výzvy.
Je v rámci Výzvy Elektromobilita podporován nákup elektrických skútrů?
- Jednostopá vozidla nejsou podporovanou aktivitou. Vyjmenované podporované typy elektromobilů jsou vždy uvedeny ve Výzvě.
Je v rámci Výzvy Elektromobilita podporován nákup vysokozdvižných vozíků?
- Nejedná se o podporovanou aktivitu, jelikož vysokozdvižný vozík není zařazen v podporovaných kategoriích silničních vozidel.
Způsobilým výdajem je i Studie proveditelnosti. Jedná se o Studii proveditelnosti – povinnou přílohu žádosti o podporu požadované osnovy, nebo o nějakou speciální Ekologickou studii?
- Studie proveditelnosti, jinak řečeno Podnikatelský záměr, je způsobilá jen v určitých Výzvách programu NUT. Jedná se o studii proveditelnosti dle požadované osnovy, jež je přílohou dané Výzvy. Studie proveditelnosti musí být zpracována na takové úrovni, aby bylo možno na jejím základě provést bodové hodnocení projektu.
- Způsobilost výdajů za zpracování PZ se liší, je nutné pečlivě přečíst přílohu dané Výzvy – Vymezení způsobilých výdajů.
- Rozsah podnikatelského záměru:
- V rámci zjednodušení administrativní zátěže pro žadatele OP PIK byl u III. a IV. Výzvy Elektromobilita a Akumulace energie zjednodušen obsah podnikatelského záměru. U obou aktivit je jako příloha Výzvy zveřejněn soubor ve formátu xlsx, Podnikatelský záměr, ve kterém žadatel vyplní požadované údaje, případně vybere jednu z možností připraveného rozbalovacího seznamu v příslušné buňce.
- V případě, že žadatel potřebuje projektový záměr popsat podrobněji a tento dokument svým rozsahem nevyhovuje, doloží žadatel vyplněnou xlsx tabulku + doplňující technický popis projektu, tzn. samostatnou textovou přílohu podnikatelského záměru s podrobným popisem projektu.
V případě Výzvy Elektromobilita není možné podporovat pořízení ojetých automobilů. Existuje nějaká definice ojetého automobilu?
- Definice ojetého elektromobilu není ve Výzvě uvedena, nicméně ve Výzvě IV je uvedena definice nového elektromobilu, konkrétně str.12, bod 9.3 c).
- Za nový dopravní prostředek je považován takový, který byl dodán do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu, má najeto méně než 6 000 km a byl k němu vydán čistopis velkého technického průkazu.
Existují nějaké podmínky, které musí daný elektromobil splnit, aby na něj mohla být čerpána dotace? Jaké jsou podporované obchodní třídy vozidel?
- Důležité je klást důraz na transparentní výběrové řízení a nediskriminační stanovení technických parametrů vozu. Pro úspěšné čerpání dotace je nutné pořídit elektromobil bez pomoci leasingu či jiného zajištění závazku převodem práva.
- Podporované obchodní třídy vozidel vychází z aktuální kategorizace dle SDA (Svaz dovozců automobilů). Podporované kategorie silničních vozidel jsou následující: L6e a L7e, M1, M2 a M3 do 7,5 t, N1 a N2 do 12 t. Více v textu Výzvy.
Existuje nějaká definice elektromobilu? Je možné z programu podpořit pouze elektrická vozidla, nebo i plug- in vozidla?
- Elektromobilem se rozumí níže specifikované typy vozidel:
– BEV- battery electric vehicle (bateriové elektrické vozidlo)
– EREV- extended-range electric vehicle (elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem)
- Hybridní vozy vč. technologie plug-in nejsou v žádné Výzvě podporovanou aktivitou.
Mohu se s pořízeným elektromobilem pohybovat i mimo místo realizace projektu, mimo areál žadatele?
- Ano.
V textu Výzvy je uvedeno, že budou podpořené projekty úrovní TRL 5 – TRL 9. Jakým způsobem se úroveň připravenosti technologie dokládá?
- Žadatel si určí úroveň TRL ve studii proveditelnosti a popisu projektu, kterou může doložit přiložením podpůrných dokumentů. Splnění tohoto binárního kritéria posoudí interní hodnotitel. Co se týká Výzvy Elektromobilita, TRL bude vždy 9 a nemusí se dokládat žádné dokumenty.
Jak mám stanovit cílovou hodnotu u indikátorů povinných k naplnění?
- Cílová hodnota u indikátoru povinného k naplnění bude vždy 1, nezávisle na počet pořizovaných technologií. Projekt se 3 elektromobily a 1 dobíjecí stanicí bude mít cílovou hodnotu indikátoru stále 1.