Ve dnech od 16.12.2024 do 3.1.2025 bude Autonabíjení nabíjet baterky a užívat si vánoční čas. Při objednávce v tomto termínu a její úhradě obdržíte fakturu o úhradě, zboží však bude expedováno 6.1.2025.

⚡ Základy nabíjení

Jak vlastně samotné nabíjení a nabíjecí stanice fungují? Obecně vzato můžeme říci, že nabíjecí místa se dle výkonu, a tedy rychlosti nabíjení, dělí na tři základní typy.

  • Nabíjení pomocí přenosné nabíječky - Režim 2 (1,4 - 22 kW)
  • Nabíjení pomocí Wallboxu - Režim 3 (1,4 - 22 kW)
  • AC a DC rychlonabíjecí veřejné stanice - Režim 3 a 4 (43-350 kW)

Veřejné rychlonabíjecí stanice jsou k dispozici také ve dvou různých provedeních, a to buď jako AC nebo DC. Tedy podle toho, zda používá střídavý nebo stejnosměrný proud.

Přenosná nabíječka (1,4 - 22 kW) 

Nabíjení pomocí přenosné nabíječky je základní způsob doplňování energie u elektromobilů. Ve většině případů se užívá standardní jednofázová 10/12/16A přenosná nabíječka, která je schopna nabíjet až 3,7 kW. Přenosnou nabíječkou je možné nabíjet až 22 kW, je však potřeba počítat s průmyslovou zásuvkou CEE32A.

Všechny elektromobily a plug-in hybridy jsou kompatibilní s běžnými přenosnými nabíječkami.

Nabíjení z prostředí domova nebo pracoviště je nejobvyklejším způsobem nabíjení elektromobilů. I přesto, že klasická jednofázová domácí zásuvka dostačuje k nabití vozu, doporučuje se instalace Wallboxu.

Náš tip: Přenosnou nabíječku dodává většina výrobců s elektromobilem v základní výbavě. Tyto nabíječky jsou však 10A a doba nabíjení může znamenat i více jak 10 hodin. V tom případě Vám k plnému nabití nestačí ani celonoční nabíjení. Doporučujeme tedy jako základ používat 16A přenosnou nabíječku. K dostání s konektorem Typ 2 zde, popřípadě s konektorem Typ 1 zde.

Shrnutí:

  • Nabíjení Režimem 2 1,4 - 22kW.
  • Většina přenosných nabíječek lze připojit do klasické zásuvky (230V).
  • Pro 11kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 16A "malý červený pětikolík".
  • Pro 22kW nabíjení je potřeba průmyslová 3f zásuvka 32A "velký červený pětikolík".
  • Pro správné zvolení přenosné nabíječky je potřeba vědět, jakou palubní nabíječkou je vybaven Váš vůz.

 

Domácí wallbox (1,4 - 22 kW)

Wallbox snižuje v porovnání s přenosnými nabíječkami nabíjecí čas několikanásobně. Při zvolení správného Wallboxu se tak nabíjecí doba zkrátí.

Wallboxy se dají pořídit buďto s integrovaným nabíjecím kabelem, popřípadě zásuvkou Typu 2 (strana Wallboxu) do které je možno připojit požadovaný nabíjecí kabel. Jako konektor na straně vozu se dříve používaly konektory Typ 1, ty jsou již pomalu nahrazovány univerzálnějším Typem 2. Pokud plánujete pořízení Wallboxu, kontaktujte nás. Doporučíme Vám správnou variantu Wallboxu právě pro Váš vůz a možností místa, kde chcete Wallbox instalovat. Můžeme Vám také Wallbox naistalovat.

Shrnutí:

  • Wallboxy disponují výkonem 1,4 - 22 kW (jedno nebo třífázově, 6 - 32 A)
  • Je potřeba volit správný nabíjecí kabel se správnými parametry a správným konektorem Typ 1 nebo Typ 2
  • Je možné dynamicky přidělovat výkon na základě spotřeby objektu
  • Je možno připojit k FVE a docílit tak nabíjení elektromobilu pouze energií z FVE
  • Pro správné zvolení Wallboxu je potřeba vědět, jakou palubní nabíječkou je vybaven Váš vůz.

 

Veřejné nabíjecí stanice do 22 kW - AC

AC_CEZ_autonabijeni 

Po celé České Republice můžeme najít veřejné dobíjecí stanice velkých distributorů jako ČEZPRE či E.ON, tak i stanice soukromé. Každy majitel nabíjecí stanice má jiná pravidla nabíjení. Někde je možné se připojit zcela zdarma, u některých stanic je třeba využívat předplacených karet / čipů.

To co však většina nabíjecích stanic neobsahuje jsou nabíjecí kabely. Tyto kabely musí mít každý majitel elektromobilu vlastní.

Náš tip: Doporučujeme nabíjecí kabely volit adekvátně k Vašemu elektromobilu. Je zbytečné pořizovat 22 kW kabel, když je Váš elektromobil vybaven pouze 7,4 kW palubní nabíječkou. Podívejte se do přehledné tabulky, kde můžete vyhledat informace o Vašem vozidle, popřípadě nás neváhejte kontaktovat.

 

Rychlodobíjecí stanice do 43 kW - AC

Tyto rychlé stanice typu AC jsou poměrně novou záležitostí a jsou kompatibilní jen asi se dvěma elektromobily. O něco běžnější je typ DC, jehož popis najdete dále v článku. Kvůli vysokému proudu jsou AC stanice vybaveny kabelem s neodnímatelným konektorem Typu 2 / "Mennekes".

Shrnutí:

  • Rychlonabíjecí stanice typu AC mají výkon max. 43 kW.
  • Veřejné dobíjecí stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem.
  • Palubní nabíječku s možností nabíjení 43 kW nemá v současné sobě skoro žádný osobní elektromobil.

 

Veřejné ryhlodobíjecí stanice do 350 kW - DC

DC_CEZ_autonabijeni

Tyto velmi rychlé dobíjecí stanice poskytují stejnosměrný proud, který dodává výkon až 350 kW. V České Republice jsou standardem 50kW rychlonabíjecí stanice.

Tyto DC stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s neodnímatelným konektorem CHAdeMO a devítípinový CCS (Combo).

Samostatnou kapitolou jsou takzvané Superchargery od společnosti Tesla. Tyto stanice jsou nejvíce rozšířené v USA. První Superchargery se nacházejí již také v České Republice (Praha, Humpolec, Olomouc), ve výstavbě jsou aktuálně u Ústí nad Labem a u Českých Budějovic. Tato síť stanic se nejvíce rozšiřuje díky samotné značce Tesla, která je velice populární. V tuto chvíli nabízí v ČR nabíjení s výkonem 120 kW.

Shrnutí:

  • Stejnosměrné rychlodobíjecí stanice dosahují výkonu až 350 kW.
  • Všechny stanice jsou vybaveny integrovaným kabelem s konektorem CHAdeMO nebo CCS (Combo).