Optima Plug-in Hybrid
Nejprodávanější
Rok se s rokem sešel a doba dovolených je opět v plném proudu. Mnoho českých rodin migruje na jih, okusit slanost moře. Ani my jsme nelenili a osedlali jihokorejské plug-in hybridní kombi. Jak si vedla téměř dvoutunová Kia Optima SW PHEV na cestě k Jadranu? A co spotřeba?
foto: Karel Štochl
Kia Optima SW PHEV je poměrně nenápadné jihokorejské kombi. Designéři se nepouštěli do žádných výstředních kreací. Na autě nacházíme spíše aerodynamické prvky. Inovovaná maska chladiče patří výhradně elektrifikovaným modelům rodiny Optima a opticky navazuje na adaptivní LED světlomety.
foto: Karel Štochl
Tvarovaná příď usměrňuje obtékání vzduchu okolo karoserie a zajišťuje stálý přísun kyslíku do sání spalovacího motoru. Nízkému koeficientu odporu obětovali technici přední mlhovky a kameru. Ta při manipulaci s téměř pětimetrovým kombi v úzkých ulicích občas chyběla.
Ani vzadu nečekejte divočinu. Na dnešní ostře sečenou dobu působí zakulacené lampy trochu staromódně. Opět tu hraje svoji roli aerodynamika i jistá dávka konvence. Boky karoserie zdobí emblém plug-in hybridního provedení.
foto: archiv autora
Specifickými 17“ disky z lehkých slitin a prahovými lištami v bílo-tyrkysové kombinaci vyjadřuje Kia Optima SW PHEV svoji šetrnost k životnímu prostředí. Do zavazadelníku se pohodlně vejdou dvě velké sportovní tašky, dva batohy, laptop, foťák, nabíjecí kabely i povinná výbava.
V řeči čísel mluvíme o objemu 440 litrů. Vzadu se komfortně usadí i vyšší lidé. Optima SW nabídne dostatek prostoru pro nohy i hlavu. Posádka vpředu také nebude trpět. Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena ergonomická elektricky nastavitelná sedadla s výhřevem i odvětráváním.
foto: archiv autora
Na dnešní dobu má displej multimediálního systému malou úhlopříčku 4,3 palce. Díky střídmému grafickému rozhraní je však příjemně svižný. Po cestách nás provázela vestavěná palubní navigace Tom Tom.
Mapové i směrové podklady byly občas nepřesné, takže jsme se museli vracet nebo hledat jinou cestu. Především pobřeží italského Rimini se hemžilo jednosměrkami a podivnými uličkami, které navigace neznala.
foto: archiv autora
Na střídačku
Pohonné ústrojí se skládá z atmosférického zážehového dvoulitru a elektromotoru, který čerpá energii z baterií s kapacitou 11,26 kWh. O řazení se stará šestirychlostní automat. Kia Optima SW PHEV dosahuje celkového systémového výkonu 205 koní při 6000 otáčkách za minutu. Auto jezdí primárně na elektřinu, benzínový čtyřválec se připojí po vyčerpání užitečné kapacity nebo při prudkém zrychlení.
foto: archiv autora
Základem cestování s hybridem je umět akumulovanou energii správně využít. Jízda po dálnici předpisovou rychlostí vysaje baterie během několika kilometrů. Na „autobahnu“ i „autostradě“ jsme aktivovali hybridní režim a nechali počítače dělat svoji práci. Elektromotor v tomto případě přitakával motoru s vnitřním spalováním při stoupání nebo během decelerace.
Zásobu proudu i adaptivní tempomat jsme ocenili hlavně v mnichovských kolonách. Pomalé poskakování a neustálé rozjezdy rapidně zvyšují spotřebu paliva. Díky elektromotoru se nám podařilo držet průměr stále pod šesti litry.
foto: archiv autora
Další radost nás čekala na hranicích s Itálií. Klesání z brennerského průsmyku nám rekuperací nabilo skoro 15 % kapacity akumulátorů. U hybridní Optimy však postrádáme silnější brzdný režim. Častokrát jsme museli (zbytečně) zapojit do akce i kotoučové brzdy.
Elektrifikované kombi jde nabít buď ze zásuvky nebo pomocí dobíjecí stanice. Malá dvířka na levém předním blatníku ukrývají konektor Mennekes druhého typu. Nejrychleji načerpáte „plnou“ za několik hodin. Z toho důvodu jsme po cestě vynechali dobíjecí přestávky. Možnost rychlého nabíjení by Optimě určitě prospěla.
foto: archiv autora
Itálie tíhne k LPG
V severní Itálii elektromobilů nebo hybridů moc nepotkáte. I proto, že litr benzínu stojí zhruba 1,6 – 1,9 euro (42-49 korun), volí řidiči raději pohon na LPG. Dobíjecí stanice jsou většinou provozovány energetickými společnostmi, se kterými musíte mít podepsaný kontrakt, jinak nenabijete.
Jako cizinci jsme to s hledáním použitelné nabíječky neměli lehké. Řešení jsme našli nedaleko Modeny. Přímo v areálu hotelu stály nabíječky Tesla a jedna privátní nabíječka, kterou náš Sportswagon okupoval po dobu pobytu.
foto: archiv autora
Na jedno nabití ujede Kia podle homologačních testů až 62 kilometrů. V reálných podmínkách italských měst a venkova se nám podařilo zvládnout necelou padesátku. S přístupem k elektrické energii projela hybridní Optima silnice Marenella i Modeny s téměř nulovou spotřebou benzínu. S přibývajícími kilometry klesl celkový průměr na 4,2 l/100 km.
Konstrukce podvozku odpovídá nárokům na komfort auta střední třídy. Zvlášť u plug-in hybridního kombi se nepočítá s řezáním zatáček nebo závoděním. Na silnicích občas platí „kdo uteče, vyhraje“. Spolupráce obou pohonů má za následek svižnou akceleraci a zavěšení si poradí i s rozbitými silnicemi.
Řidič Optimy SW by měl zvolnit v ostrých zatáčkách. S provozní hmotnostní 1850 kilogramů dosahuje auto fyzikálních limitů daleko dříve. Sportovní jízda nesvědčí pneumatikám s nízkým valivým odporem, které dávají najevo svou nespokojenost kvílením.
Z manažera tatínkem
Přepracovaná Kia Optima PHEV SW se částečně odklonila od profesní dráhy manažerského auta. Karoserie typu kombi se těší oblibě především v rodinách. Plug-in hybridní varianta vyniká v zastavěných oblastech, kde s využitím elektrické energie výrazně snižuje benzínový apetit.
foto: archiv autora
Na delších trasách postačí upravit poměr dávkování elektřiny i benzínu a hravě překonáte průměrnou spotřebu většiny rodinných „kombíků“ s naftovým motorem. S Kiou jsme při testu ujeli skoro tři tisíce kilometrů za 4,52 litru na sto kilometrů.
Cestování hybridem mění uvažování řidiče a učí ho přemýšlet ekonomicky. Spousta majitelů elektrifikovaných aut má tendence překonávat i laboratorní podmínky spotřeby paliva, a proto mnohdy jezdí až zbytečně pomalu.
foto: archiv autora
Kia Optima SW nabízí očekávanou míru komfortu a příjemně nízkou spotřebu bez omezení cestovní rychlosti. Stačí se držet předpisů a o zbytek se postará sofistikovaná technologie dvou pohonů.
foto: archiv autora
V Česku se Kia Optima Sportwagon Plug-in hybrid prodává pouze v nejvyšší výbavě Premium za cenu 1 199 980 Kč. Pro srovnání, hybridní kombík Toyota Auris Hybrid Touring Sports, který nelze nabíjet ze zásuvky, je asi o půl milionu levnější s průměrnou spotřebou kolem 5 až 5,5 l/100 km.
Zdroj: Hybrid.cz