Prius Prime (2017-)
Nejprodávanější
Kdekdo už nad japonskou Toyotou a jejím vztahem k autům do zásuvky lámal hůl. Druhá generace plug-in hybridní verze Priusu ale ukazuje, že předčasně.
foto: Hybrid.cz
Už naše první dojmy z projíždky Toyota Prius Plug-in hybridu v Maďarsku napověděly, že se nám auto líbí - i proto, že zvládá jezdit překvapivě úsporně. Týdenní zápůjčka to potvrdila a ukázala, proč se nový plug-in hybrid v USA i jinde prodává jako na běžícím pásu (pod označením Prius Prime).
Zopakujme si základní parametry: auto je postaveno na hybridu Toyota Prius 4. generace a z vnějšku tak, až na malé úpravy přední masky a zadní části, i vypadá. Hlavní rozdíl je uvnitř: malou NiMH baterii nahradila větší 8,8kWh li-ion baterie (351,5 V, 25 Ah, 95 článků). Je umístěna pod kufrem, který se zmenšil z 502 litrů na 359 litrů.
Zmenšení kufru muselo být kompenzováno prodloužením auta proti klasickému hybridnímu Priusu ze 4540 mm na 4645 mm, které je patrné hlavně za zadními koly. Hmotnost se zvýšila ze 1375 kg na 1530 kg, a to i navzdory zvýšenému využití lehkých slitin - třeba víko kufru je z CFRP. Ubylo také jedno sedadlo pro pasažéra, jde tedy o pětidveřové, ale jen čtyřmístné auto.
foto: Hybrid.cz
O pohon se stará řadový zážehový čtyřválec o objemu 1,8 l (95 koní), max. výkon pohonného systému 90 kW/122 k. Max. výkon elektromotoru je 53 kW (600 V). Maximální rychlost Toyota Prius plug-in hybridu je 162 km, čistě na elektřinu zvládne něco málo přes 135 km/h (jak jsme ale vyzkoušeli, v některých okamžicích není problém jít i přes 140 km/h).
Zrychlení 0-100 km/h zvládá během 11,1 sekundy, v čistě elektrickém módu jízdy ale ucítíte, že do rychlostí kolem 60 km/h je auto příjemně svižné. Inženýři totiž v druhé generaci Priusu do zásuvky umožnili také druhému elektromotoru v pohonném systému, původně sloužícímu pouze převodovce, pohánět kola.
foto: Hybrid.cz
Díky tomu se rozšířily možnosti čistě elektrické jízdy nového Priusu a je to hodně poznat. Oficiální spotřeba má činit 1,0 l/100 km při prvních 100 km a dojezd na elektřinu je dle NEDC 50 km. Všechna tahle čísla vypadají náramně dobře - na papíře. Jak je na tom Prius Plug-in doopravdy?
Po týdnu jsme s novým Priusem do zásuvky urazili 1197 km s průměrnou spotřebou 3,5 l/100 km. Do toho jsme spotřebovali ještě 45 kWh dobité elektřiny. Dobíjení z běžné 230V zásuvky probíhá s přiloženým adaptérem max. výkonem 2,2 kW a spotřebuje u plně vybité baterie asi 7 kWh (dle konkrétního stavu vybití).
foto: Hybrid.cz
Hybridní Toyota Prius čtvrté generace má součinitel odporu vduchu Cx 0,24, ve verzi Plug-in je to 0,25. S tím možná souvisí i fakt, že zatímco hluk motoru se od kabiny podařilo odstínit výtečně, ve vyšších rychlostech začíná být aerodynamický hluk patrný.
Dobíjení nás u nové generace Priusu otravovalo i po týdnu výrazně méně, než u původní verze, která zvládla na elektřinu ujet maximálně ke 20 km. Tehdy to za to prostě nestálo, teď už je to jiné. Nový Prius do zásuvky během týdenního testu prokázal, že 50 km čistě na elektřinu při šetrné jízdě opravdu zvládne.
Při běžné jízdě mu nedělá problém ujet přes 40 km čistě na elektřinu. A co víc, vynikající rekuperace a využití spalovacího motoru pro výrobu elektřiny neustále vrací do baterie nemalé množství energie. Díky tomu umí auto jezdit opravdu úsporně bez toho, abyste se museli nějak extra snažit.
foto: Hybrid.cz
Při objemu palivové nádrže 43 litrů dává autu při šetrné jízdě a pravidelném dobíjení snadno dojezd snadno přes 1200 km na jedno naplnění. Samozřejmě ale záleží na pravidelnosti dobíjení. Někdo nemusí využít benzinovou nádrž celé týdny.
Jak se u Toyoty stalo téměř pravidlem, opět nás pozlobil středový displej infotainmentu/navigace. Jeho pomalá odezva začala být rychle frustrující, o to víc, že jsme si nedávno mohli vyzkoušet briskní reakce dotykového displeje 1. generace Priusu z roku 1996. Také výhled zadním oknem není žádná hitparáda.
I přes malé nedostatky nás novým Priusem jednoduše bavilo jezdit. Řízení je přesné a překvapivě zábavné! Hbitý pohyb zejména v nízkých rychlostech a vkusně vykroužené zatáčky v nás ještě umocnily pocit, že v tomhle autě má Toyota konečně vlastní hitovku do zásuvky.
foto: Hybrid.cz
Cena plug-in hybridu Toyota Prius začíná na 990 900 Kč s výbavou Executive. Připlatit si lze za Paket Tech (přední a zadní parkovací senzory, inteligentní parkovací asistent, kožené čalounění sedadel, audiosystém JBL s 2 dodatečnými reprodukty, systém pro detekci překážky ICS) v ceně 70 000 Kč. A také Paket Solar, tedy střechu s fotovoltaickými články, za 50 000 Kč.
Jestliže Prius svého času definoval pojem šetrné auto, s klidem můžeme pohlásit, že nový Prius plug-in na tuto tradici věrně navazuje. Ukazuje, že Toyota dokáže držet krok a úspěšně konkurovat záplavě plug-in hybridů prakticky všech světových značek, od Volkswagenu po Kiu, od Volva po Chevrolet.
Po týdnu stráveném s novým plug-in hybridem Toyota Prius Plug-in (Prime) se už nedivíme, že se v USA i Japonsku umísťuje na předních místech žebříčků prodeje. Toyota nasadila, zejména v USA, agresivní cenovou politiku, ze které nyní profituje.
Zdroj: Hybrid.cz