Q8 TFSI e
Nejprodávanější
foto: Audi
Audi Q8 TFSI e quattro, SUV ve stylu kupé, je k dispozici ve dvou výkonových stupních. Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 280 kW. Celkový nejvyšší výkon modelu Q8 60 TFSI e quattro je dokonce 340 kW.
Audi pokračuje s modelem Q8 TFSI e quattro ve své elektrifikační ofenzivě. SUV inspirované sportovními kupé je již sedmým modelem s externě nabíjitelným hybridním pohonem, uvedeným od poloviny roku 2019 nově na trh.
Spalovací motor 3.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 450 N.m. V6 splňuje nejaktuálnější emisní normu Euro 6 AP. Synchronní elektromotor s trvalým magnetem dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW.
Kompaktní elektromotor je integrován do skříně osmistupňové převodovky tiptronic a společně se spojkou, která propojuje motor 3.0 TFSI s ostatními částmi poháněcího ústrojí, tvoří tzv. hybridní modul.
Pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena sada lithium-iontových akumulátorů. Sada je složena ze 104 článků v tenkém fóliovém pouzdru nejnovější generace, rozdělených po osmi do 3 modulů. Vnější pouzdra akumulátorových článků jsou flexibilní.
Sada akumulátorů pojme 17,8 kWh elektrické energie, přičemž každý článek má kapacitu 48 Ah. V porovnání se sadou akumulátorů, s níž byl model Q7 TFSI e quattro uveden v roce 2019 na trh, vzrostla kapacita o 0,5 kWh.
Nyní má i Q7 nejnovější generaci akumulátorů s vyšší kapacitou. Nová sada akumulátorů je navíc kompaktnější a o cca 40 kilogramů lehčí.
Důležitým faktorem, ovlivňujícím kapacitu a výkonnost akumulátorů, je kapalinové chlazení, které je zajišťováno samostatným nízkoteplotním okruhem. V případě potřeby jej lze připojit k okruhu s chladivem klimatizace, nebo zapojit dohromady s druhým nízkoteplotním okruhem, který náleží elektromotoru a výkonové elektronice.
Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrné napětí z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavé napětí pro elektromotor. Při rekuperaci nabíjí stejnosměrným proudem lithium-iontové akumulátory.
Hnací sílu elektromotoru a motoru 3.0 TFSI přenáší rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Její elektrické olejové čerpadlo zajišťuje mazání i při deaktivovaném zážehovém motoru V6.
Trvalý pohon všech kol quattro používá mezinápravový diferenciál s výhradně mechanickou regulací, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu při normální jízdě v poměru 40:60 %.
V případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí. Až 85 % hnací síly může směřovat k předním kolům, až 70 % může přenášet zadní náprava.
Audi nabízí SUV ve stylu kupé ve dvou výkonových stupních, které se odlišují mimo jiné strategií podpory spalovacího motoru elektromotorem. Výkonnější varianta, Q8 60 TFSI e quattro, dosahuje s výhradně elektrickým pohonem dojezdu až 48 kilometrů podle metodiky WLTP.
Verze Audi Q8 55 TFSI e quattro má podle WLTP dojezd až 49 kilometrů. Elektromotory mohou zajišťovat pohon ve vlastní režii až do rychlosti 135 km/h.
Audi Q8 60 TFSI e quattro dosahuje celkového nejvyššího výkonu 340 kW a maximálního točivého momentu 700 N.m. Pokud podávají oba pohony svůj maximální výkon, zrychlí SUV z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h.
Audi Q8 55 TFSI e quattro poskytuje celkový nejvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximální točivý moment 600 N.m. Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 5,8 sekundy, nejvyšší rychlost je rovněž 240 km/h.
Zdroj: Tisková zpráva