Koncem minulého roku naším testem prošlo plug-in hybridní BMW X1 a pokud si jej srovnáme s aktuálně testovanou X2, rázem zjistíte, že za více peněz si kupujete méně muziky. Na první pohled se to možná nezdá, jenže po nahlédnutí do technických tabulek je jasně vidět, že tento vůz ztrácí na svého „menšího sourozence“ 49 mm do délky a přibližně 69 mm do výšky. Ve výsledku si tak zákazník vlastně volí jen odlišný styl karoserie. V útrobách obou modelů je totiž uložena naprosto stejná hybridní technika. Otázkou tak je, v čem je X2 xDrive 25e vlastně lepší.
Odpověď je přitom poměrně složitá. Každému se líbí něco jiného a pokud se podíváte na parametry testované X2, možná usoudíte, že tenhle novinářský kus zrovna nevyčníval z davu. Nízká sportovní silueta karoserie navíc moc nepřidá v případě, že vůz si zakoupí 190 cm vysoký majitel. Každé usednutí do vozu totiž bude muset probíhat velmi opatrně, jelikož horní hrana dveří je až nebezpečně blízko hlavy řidiče. Jasným důkazem jsou mé dva neplánované údery do hlavy, a to měřím 180 cm. S vlastnictvím poměrně nízkého BMW X2 se tak musí její majitel naučit přesný proces, jak „složit“ své tělo do jinak prostorné kabiny.
Pokud se vám ale podaří do interiéru usednout bez ztráty kytičky, ihned poznáte, že tady se BMW prakticky nijak neodlišuje od modelu X1. K vidění je totiž naprosto identická architektura ovladačů a tvar palubní desky. Řidič má dostatečný přehled o tom, co kde je, jaké tlačítko plní dotyčnou funkci a také ergonomie je zde zvládnuta na jedničku. Zpracování materiálů se také řadí ke špičce, což se týká i sportovních příplatkových sedadel. Ta navíc dostala netypický oranžový odstín, integrované opěrky hlavy a elektrické nastavení. Perličkou pak byla možnost přifouknout si bočnice. V ten okamžik jsme měli pocit, že tohle není úplně klasický plug-in hybrid, ale spíše nějaké závodní náčiní, které dostalo v továrně omylem znaky „25e“ a zdířku pro nabíjení.
V kabině je dostatek místa pro čtveřici cestujících, ten pátý by se ale na zadní řadě cítil zcela jistě poněkud stísněně. V rámci příplatkového M paketu se vůz chlubil celokoženým volantem, který nabídl bohaté spektrum nastavení. A zatímco dopředu se bez problému posadí cestující s výškou 190 cm, vzadu je místa především pro hlavu podstatně méně. Může za to postupné se svažující zadní část karoserie, kvůli čemuž se na zadní sedačky mohou bez problému usadit jen ti, co měří do 175 cm. Po stránce praktičnosti je na tom BMW X2 celkem dobře, nabídne dostatek odkládacích prostor a snad jen zavazadelník má kvůli hybridní technice v základu pouze 410 litrů, což je o 60 litrů méně oproti klasické spalovací verzi.
Jak je vidět, BMW X2 xDrive 25e je korunovaná stylovka, která na úkor prostoru přidává větší sportovní šmrnc, který řidiči dodává pocit, že řídí něco „lepšího“. Přitom pod kapotou pracuje benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, což není nic extra, nebo snad ano? Popravdě naše očekávání nebyla vzhledem ke zkušenostem s X1 25e bůhvíjaká, jenže jak se zdá, byla to chyba. Stačilo totiž jen nastartovat a pokud zrovna venku panovala tužší zima, jedna koncovka výfuku vydávala příjemný bručivý tón, za který by se nemusela stydět ani kdejaká ostrá varianta modelu z divize M. Spalovací pohonná jednotka přitom produkuje 125 koní a ve spojení s elektromotorem dokáže na silnici převést kombinovaný výkon až 220 koní a 385 Nm točivého momentu.
I v tomto případě je s motorem spojena šestistupňová automatická převodovka a vozu nechyběl pohon obou náprav. To byla výhoda především teď v lednu, kdy stačilo vyjet mimo Prahu a rázem bylo jasně vidět, jak moc si celé pohonné ústrojí dokáže poradit s namrzlými silnicemi a závějemi sněhu. K dispozici jsou v rámci verze 25e hned tři jízdní režimy (Eco Pro, Comfort a Sport), přičemž v každém nastavení se mění charakteristika pohonné jednotky a také spotřeba. V útrobách vozu je ukryta baterie s kapacitou rovných 10 kWh a při plném nabití byla schopna X2 25e ujet i 38 km na čistě elektrický režim. V potaz je nutné brát venkovní teploty okolo 2 stupňů Celsia a obsazení vozu dvěma osobami o celkové váze cca 150 kg.
Baterii vozu lze dobít jak za jízdy (skrze režim Save), tak i z domácí elektrické zásuvky v průběhu přibližně pěti hodin. Z 0 na 80 % se pak baterie dobije za necelé 4 hodiny, ovšem v případě rychlonabíjecí stanice vše netrvá ani 2,5 hodiny hodiny. A jelikož se bavíme o úsporné verzi, za přední mřížkou chladiče nechybí dvě elektricky ovládané mřížky, které se otevírají/zavírají v závislosti na jízdním módu. Zajímavé ale bylo, že zatímco v X1 25e se nám jízda bez nabitých baterií nezamlouvala, u X2 25e nám to tolik nevadilo. Vůz se totiž choval více dospěle a do kabiny se prakticky nedostával zvuk motoru. I podvozek byl odhlučněn lépe než u X1 a snad až v případě potřeby „za to opravdu zabrat“ bylo znát, že v bateriích chybí dostatek energie.
A co když chcete po plug-in hybridní X2ce sportovní jízdu s prvky přetáčivosti a zábavnosti? Pak stačí dobít baterie na plnou kapacitu, přepnout na jízdní režim Sport a plně vypnout stabilizační systém, jenž se u BMW označuje zkratkou DSC. Poslední podmínkou je pak snad už jen zasněžená silnice a rázem se stejně jako my budete divit, co vše v sobě X2 xDrive 25e ukrývá. Efektní táhlé drifty na horských zasněžených serpentinách se rázem stanou skutečností a auto je krásně čitelné. Řidič má dostatek informací od volantu a vlastně se až nechce věřit, že pod kapotou kooperuje benzinový tříválec, baterie a elektromotor. Celé pohonné ústrojí je navíc dostatečně odolné a naše obavy z toho, že se přehřeje, se velmi nečekaně nedostavily. Upřímně málokterý plug-in hybrid nabídne takovou porci zábavy a přitom když řidič chce, může jezdit s klidnou nohou na plynovém pedálu i za 2,8 litru na 100 km.
Z celého testu jste asi pochopili, že BMW X2 xDrive 25e je takovým zajímavým mixem, který vlastně nemá obdoby. Za vyšší cenu nabídne méně místa v kabině a vlastně celkově horší užitečnost. Jenže současně přidává pár extra přídavků, a to hlavně v podobě dostatečně dospělého chování na všech typech silnic. Cizí mu není ani sportovní jízda a ti, co se chtějí pohybovat po silnicích co nejvíce úsporně a tiše, mohou využívat solidní elektrický dojezd, který i v tuhé zimě překračuje 35 km. Oproti modelu X1 stojí tento vůz o 40 tisíc Kč více a je jen na zájemcích, který z této dvojice je ve výsledku okouzlí. Kdo chce více sportovnosti, měl by ale určitě volit X2 xDrive 25e. Jen pozor na příplatky, které zvládnou jinak celkem přívětivou cenovku vystřelit do nepěkných výšin.
Zdroj: fdrive