X5 xDrive40(5)e
Nejprodávanější
Kategorie vozů SUV, obzvlášť těch největších a nejluxusnějších, není mezi čtenáři našeho magazínu právě oblíbená. Chápeme. Přesto jsme jednoho jejího zástupce vyzkoušeli.
foto: Hybrid.cz
Auta typu SUV se prodávají a budou prodávat stále lépe, ať chceme nebo ne. Dokazuje to ostatně i Škoda se svými nejnovějšími modely Kodiaq a Karoq. Lidé je chtějí, lidé je kupují!
Dokonce i taková, jejichž celé označení zní "BMW X5 xDrive40e iPerformance". Čtyřkolka, která umí čistě na baterie oficiálně ujet až 30 km, by si papírově měla říct o 3,3-3,4 l/100 km. Ale tomu samozřejmě nikdo nevěří.
foto: Hybrid.cz
Jak to tak se spotřebou plug-in hybridů bývá, pravda je to totiž pouze na prvních 100 kilometrech a při hodně opatrné jízdě. Reálně jsme s tímhle "tankem" dokázali čistě na elektřinu ujet maximálně kolem 25 kilometrů při spotřebě kolem 6,5 l/100 km.
Jakmile 9kWh baterie dojde na svůj spodní limit a vy si budete chtít jízdu i nadále užívat, spotřeba se velmi rychle vyhoupne klidně k 9-10 l/100 km.
foto: Hybrid.cz
Není se moc čemu divit. Pohotovostní hmotnost 2305 kg a max. kombinovaný výkon 230 kW/450 Nm si vybírají svou daň. Samotný elektromotor BMW X5 xDrive40e má výkon 83 kW/250 Nm a dokáže auto pohánět do rychlosti 120 km/h.
O zbytek se stará turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec TwinPower Turbo o výkonu 180 kW/250 Nm. Vše doplňuje osmistupňová automatická převodovka Steptronic.
foto: Hybrid.cz
A jak to všechno šlape dohromady? Jako bavorské motorové hodinky. Je to luxusní, je to obří a přepychové. Trochu moc se ale naklání v zatáčkách a kufr byste asi taky čekali větší (500 l, 1720 l po sklopení zadních sedadel; naftová verze má standardně +150 l).
BMW X5 xDrive40e je totiž vskutku rozměrné auto. S 4886 mm délky, 1938 mm šířky a 1762 mm výšky nezapadne na žádném parkovišti. S tímhle oblým tankem budete vyčnívat všude. Což většinou taky chcete, když už si ho kupujete.
foto: Hybrid.cz
Příjemným překvapením byl pro nás zvuk motoru, který není příliš hlasitý, ale dobře dokresluje sílu a celkové jízdní možnosti auta. Vynikající je samozřejmě také odhlučnění kabiny, které pak dává právě zvuku motoru dobře vyniknout.
Lithium-iontová baterie pod kufrem má kapacitu 9,2 kWh. Ze zásuvky si ale vybité auto vezme něco kolem 8 kWh skrze palubní nabíječku o max. výkonu 3,7 kW/16 A.
Luxus z minulého desetiletí
Jakkoliv je ale BMW X5 xDrive40e luxusní a přepychový zejména co do zpracování a výběru materiálů, podobně jako u BMW 225xe jsme se nemohli ubránit místy poněkud obstarožnímu pocitu. Obrazovka 10,2" LCD displeje už je sice dotyková, ale přehlednost ovládání infotainmentového systému je pro BMW nováčky na bodě mrazu.
foto: Hybrid.cz
Přístrojová deska je v horní polovině analogová (čísla a ručičky) a ve spodní digitální. Tohle už by také zasloužilo posunout víc směrem do 21. století - bavíme se tu přeci o prémiovém segmentu.
Ceníková cena BMW X5 xDrive40e iPerformance začíná na 1 953 900 Kč (vč. DPH). Pro srovnání, stejně výkonná dieselová verze xDrive40d s šestiválcovým třílitrem a kombinovanou spotřebou 6,9 l/100 km vyjde na 1 882 400 Kč (vč. DPH).
Za necelé dva miliony korun si v BMW X5 xDrive40e kupujete přepych určený pro dlouhé cesty Evropou a vlastně kamkoliv, kam vede alespoň trochu slušná silnice. Stotisícový příplatek za možnost ujet lehce přes 20 km čistě na elektřinu je pak už uvážení každého kupujícího a tom, zda se chce prezentovat jako technologický trendsetter.
Faktem je, že pokud nemáte nabíjecí zásuvku přímo v garáži, co nejlépe po ruce ihned po vystoupení z auta, neustálé připojování a odpojování kvůli 20 km prostě časem omrzí. Podobně jako u staré verze Prius plug-in hybridu.
Auto navíc disponuje 85l nádrží na benzin, která vás dokáže i při průměrné spotřebě 10 l/100 km dopravit opravdu daleko, takže si pak na nějakou zásuvku (nad levým předním blatníkem) ani nevzpomenete.
A a závěr, jen tak pro zajímavost. Automobilce BMW se jen za říjen podařilo prodat téměř 10 000 svých aut do zásuvky, tedy elektromobilů a plug-in hybridů (přesně 9405). To je úctyhodný výkon, který si zaslouží pozornost.
foto: Hybrid.cz